• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel18 jun 2020

    Robotisering en AI brengen HR terug op strategisch niveau

    Strategie

    Als er iets is duidelijk geworden in de huidige coronapandemie, is het wel dat je als organisatie flexibel en wendbaar moet zijn. Dit geldt niet in de laatste plaats voor de HR-omgeving. Nu is het lastig het werknemersbestand van vandaag op morgen te veranderen. Toch kun je HR zo inrichten dat je sneller de juiste mensen op de juiste plek kunt zetten. We noemen dit de Transformation of the Workforce (TOW). Hiermee begeeft HR zich meer en meer op strategisch niveau, waar het ook thuishoort.

    Voor de meeste organisaties staat het vast: de markt waarin ik opereer verandert binnen nu en 5 jaar grondig. Nu we met de coronapandemie te maken hebben, is die termijn zelfs veel korter geworden. Veel ondernemingen hebben best een visie waar zij over 5 jaar staan: we zijn marktleider, we hebben een nieuwe productlijn of we zetten meer in op e-commerce. Maar zij hebben in deze visie vaak niet de gevolgen voor de mensen, de workforce, meegenomen.

    Deze ontwikkeling wordt onderschreven door de uitkomsten van het HR Benchmarkonderzoek dat Visma|Raet jaarlijks laat uitvoeren. 58 procent van de respondenten geeft aan dat het niet helder is hoe hun organisatie op lange termijn de afstemming van techniek, processen en medewerkers wil vormgeven. De onduidelijkheid ten aanzien van de TOW wijt HR vooral aan gebrek aan tijd (36%), geen prioriteit en steun vanuit het bestuur (32%) en capaciteitstekorten (31%). De conclusie is dan ook dat HR voor zichzelf ruimte moet scheppen om invulling te geven aan de visie van de organisatie. Weg uit de operatie, meer richting strategie.

    Robotisering

    Organisaties kunnen beginnen met het automatiseren en robotiseren van tijdrovende en repetitieve HR-processen. Het gaat met name om processen die nog altijd gekenmerkt worden door veel zoeken en vinden en vervolgens het overtypen van data. Een payroll proces bijvoorbeeld is strak ingericht met vaste regels en procedures. Met robotics kun je de taken die hierbij horen, waaronder veel data entry, automatiseren. Dit levert HR veel tijdwinst op, tijd die zij heel goed aan taken kunnen besteden die meer toegevoegde waarde opleveren. Zo zijn er verschillende processen denkbaar die op deze manier gestroomlijnd kunnen worden. Dit draagt allemaal bij aan het teruggeven van tijd, die HR kan besteden aan de TOW.

    Continue conversatie

    Een tweede element dat het succes van de TOW bepaalt, is inzicht krijgen in het huidige werknemersbestand. Dan weet je immers welke richting je op moet veranderen. Eén manier om dat inzicht te verkrijgen is door de transitie te maken van traditioneel performance management naar continue conversatie. Hierbij moet je vooral oog hebben voor vaardigheden en competenties en niet alleen kijken naar het behalen van meetbare doelen.  Het in kaart brengen van deze vaardigheden en competenties kan sterk vergemakkelijkt worden door software. Maar onderschat niet de verandering die nodig is in management om meer gericht te zijn op ontwikkeling van individuen en niet alleen op resultaat.

    Artificial intelligence

    Een tweede manier om diepere inzichten te verkrijgen is door met artificial intelligence (AI) informatie vanuit verschillende domeinen samen te voegen. Zo krijg je niet alleen een 360 graden beeld van je medewerkers maar ook van je managers. Met AI bouw je een dashboard waarin verschillende variabelen realtime getoond worden. Waar staan mensen in hun persoonlijke ontwikkeling en hoe scoren zij als het gaat om medewerkerstevredenheid? Zo zie je bijvoorbeeld dat op een afdeling medewerkers opvallende scores vertonen. Denk aan een iets hoger verzuim, het te laat invoeren van hun uren of het achterblijven in e-learning modules. De conclusie kan zijn: er is iets niet goed in dat team. Het is voor HR ondoenlijk om uit die afzonderlijke datastromen tot dit soort conclusies te komen. AI is echt noodzakelijk.

    Effectiviteit van sourcing

    Bijkomend voordeel is dat AI je vervolgens ook kan helpen om de effectiviteit van de sourcing kanalen onder de loep kan nemen. En dit gaat verder dan het aantal mensen dat solliciteert of aangenomen wordt. Je kijkt ook naar vragen als:

    • Wat is het opleidingsniveau van kandidaten die via een bepaald kanaal binnenkomen?
    • Hoe lang zijn zij in dienst?
    • Hoe groeien ze door in de organisatie?
    • Welke beoordeling krijgen zij?

    Zo breng je met AI en slimme algoritmen in kaart welke platforms niet alleen de meeste maar ook de hoogste kwaliteit kandidaten aanleveren. Dit stelt je weer in staat budgetten effectief in te zetten. Ook in deze gevallen is het heel moeilijk om de juiste kennis handmatig boven water te krijgen. Let er wel goed op dat deze algoritmen vooroordelen en ‘bias’ uitsluiten.

    Strategische planning

    Het integreren van robotics en AI in de bestaande IT-infrastructuur is geen sinecure. Gezien de schaarste aan data-analisten en de complexiteit van AI is het verstandig aan te kloppen bij bestaande marktpartijen. Zij kunnen op strategisch niveau, op het raakvlak van HR en IT, vervolgstappen met je doornemen. Uiteindelijk is AI niet een technologische tool, maar een hulpmiddel voor strategische planning van HR.

    Door: Marc van Gaal
    Director of Product Marketing bij Visma|Raet

    Laatste update: 18 jun 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    AI Artificial Intelligence HRM Kunstmatige intelligentie personeelsmanagement Robotisering Strategie trending

    Verder lezen

    16 aug 2022Strategie
    Gastheerschap van medewerkers: zo werk je er aan
    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    19 jul 2022Strategie
    Strategie en organisatie-inrichting; 5 hoofdrichtingen
    13 jul 2022Strategie
    Onderhandelen: een dagelijkse bezigheid
    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Boeken strategie

    Handboek Recruitment & Employer Branding
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Start-up: van idee tot exit
    Regisseer de keten
    Handboek communicatiestrategie
    Financieel Memo 2020
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing