• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel16 feb 2021

Ruim kwart thuiswerkers voelt zich schuldig als hij pauze neemt

Organisatie

De gemiddelde Nederlandse kantoormedewerker heeft last van schuldgevoelens tijdens het thuiswerken. 28 procent voelt zich namelijk schuldig als hij pauze neemt, zo blijkt uit internationaal onderzoek onder 1.000 Nederlandse kantoormedewerkers van Fellowes. Nog eens 29 procent heeft het te druk om pauze te nemen.

Als we naar de landen om ons heen kijken, zien we dat daar ook een schuldgevoel heerst. Zo voelt een kwart van de Britten zich schuldig als ze pauze nemen, 22 procent van de Duitsers en is dit in Polen zelf 31 procent van de werknemers.  

Medewerkers staan altijd aan

Het missen van een telefoontje van een collega levert ook schuldgevoelens op voor 23 procent van de respondenten. Dit heeft te maken met het gevoel altijd aan te moeten staan. Zo heeft 36 procent het gevoel dat ze thuis de hele werkdag bereikbaar moeten zijn. En dat betekent niet voor iedereen van negen tot vijf. Bijna een op de vijf kantoormedewerkers geeft aan het gevoel te hebben dat ze de tijd die ze normaliter kwijt zijn aan het reizen van en naar werk, nu ook aan werk moeten besteden.   

Medewerkers zijn uitgeput

Het is dan ook niet gek dat 38 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers aangeeft een gebrek aan energie te voelen tijdens het thuiswerken. Daarnaast geeft een kwart aan last te hebben gehad van stress. Ook sombere gevoelens zijn waargenomen tijdens de pandemie: 13 procent heeft zich hulpeloos gevoeld tijdens het thuiswerken en nog eens 16 procent heeft zich verdrietig gevoeld.

Leestip

Niets meer missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Stephanie Volz, Marketing Coördinator Benelux bij Fellowes: “Veel werkgevers verwachten dat hun werknemers op eenzelfde manier thuis aan de slag kunnen als op kantoor. Hoewel we ons de afgelopen maanden heel weerbaar hebben getoond, heeft dit toch zijn weerslag. Door het gevoel te hebben dat we altijd aan moeten staan en bereikbaar moeten zijn, vragen veel mensen teveel van zichzelf. Dat kan zich in mentale en ook fysieke problemen uiten.”

René Mol, ergonomisch adviseur bij Blue Sky Ergonomics: “Het is raadzaam om als organisatie een thuiswerkbeleid op te stellen, waarin onder meer duidelijk wordt gemaakt dat je niet ieder moment bereikbaar hoeft te zijn. Ook passen in zo’n beleid de optimale inrichting van het thuiskantoor en het belang van regelmatig bewegen. Dit komt de gezondheid van je medewerkers ten goede!”

Bron: Marcommit

Laatste update: 16 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

leidinggeven managen Organisatie

Verder lezen

2 mrt 2021Organisatie
Recensie Emotionele integriteit: Geen eenvoudige kost, maar uitermate boeiend
1 mrt 2021Organisatie
Raakvlakken staan garant voor gedoe
19 feb 2021Organisatie
Video: Patronen met Danielle Braun
18 feb 2021Organisatie
Organisatorische netwerkanalyse als basis voor de organisatie van de toekomst
17 feb 2021Organisatie
Decisions by Design: de beste weg naar een duurzaam besluit
15 feb 2021Organisatie
Definieer de organisatiecultuur

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs organisatie

    Raakvlakken staan garant voor gedoe1 mrt 2021
    Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?12 feb 2021
    Brief Nicoline Mulder: Over het nieuwe managementdiscours3 feb 2021
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken organisatie

    Goed teamwerk
    Reflecteren voor commissarissen en toezichthouders
    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Werk heeft het gebouw verlaten
    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing