• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel13 jul 2017

    Sensatiezoekende topman ontvankelijker voor innovatie

    Innovatie

    Een specifieke combinatie van kwaliteiten geeft vliegende topmanagers de drive om waardevolle en originele innovatiesuccessen te realiseren met hun bedrijf.

    Sensatiezoekende topman heeft unieke combinatie van kwaliteiten
    Sensatiezoekende topman heeft unieke combinatie van kwaliteiten

    Het speeltje van de baas hoeft geen Boeing 737 te zijn, een sportvliegtuigje volstaat. Met hun mix van kwaliteiten hebben vliegende CEO’s de intrinsieke motivatie om innovatiesuccessen te boeken met hun bedrijven. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de Harvard Business School, waarbij het bezit van een vliegbrevet werd gematcht met 5000 top-executives van 1500 Standard & Poor-bedrijven, het aantal geregistreerde patenten tijdens hun aanstellingsduur, en het aantal keren dat die patenten werden aangehaald – een erkende graadmeter voor succes. Het innovatiesucces stijgt overtuigend tijdens de eerste drie jaar van hun aanstelling, wat een causaal verband lijkt te suggereren.

    Natuurlijke drang tot innoveren

    Bedrijven met vliegende CEO’s registreerden 73% meer patenten, die jaarlijks 104% vaker werden aangehaald. Hun patenten beslaan meer technologische gebieden en bevatten meer originele ideeën. Ze gaven ietsje meer uit aan R&D, maar niet significant meer dan hun niet-vliegende collega’s. Bij niet-vliegende CEO’s die veel risico’s nemen en meer geld uitgeven aan R&D (daartoe ook gestimuleerd via bonussen) bleek dat niet tot meer innovatiesucces te leiden. Het lijkt er dus op dat vliegende CEO’s een natuurlijke drang tot innovatie hebben.

    Lees ook:

    Risicomanagement inm vier valkuilen (en hoe ze te vermijden)

    De sensatiezoeker-CEO

    Een vliegbrevet is een indicatie dat je te maken hebt met een persoonlijkheid die ‘gevarieerde, nieuwe, complexe en intense sensaties en ervaringen opzoekt en bereid is om daarvoor fysieke, sociale, wettelijke en financiële risico’s te nemen.’ Het zijn durfals en ‘ontdekkingsreizigers’ met een gezonde dosis nieuwsgierigheid, plus de vereiste technische knowhow en interesse in de werking van complexe machines. De CEO op vliegles sturen helpt niet; het is de aard van het beestje. Bij de piloten komt de motivatie uit het hart.

    Bruce Dickinson

    Bruce Dickinson is het schoolvoorbeeld van een vliegende CEO

    Bruce Dickinson is het schoolvoorbeeld van een vliegende CEO

    Risicomanagement in de praktijk
    Dit boek helpt organisaties om snel tot een professionele gemeenschappelijke taal voor risicomanagement te komen.

    Het schoolvoorbeeld van vliegende ondernemers met een creatieve drive is duizendpoot Bruce Dickinson, leadzanger en frontman van de metalband Iron Maiden – maar ook presentator, auteur, acteur en ooit veelbelovend schermer (hij nam deel aan de kwalificaties voor de Olympische Spelen). En dus piloot, ook van het grotere werk (Boeings als de ‘Ed Force One’ waarmee hij de band naar optredens vliegt), CEO van zijn eigen vliegtuigonderhoudsbedrijf, en marketingmanager voor de Britse chartermaatschappij Astraeus. In 2016 lanceerde hij samen met het Franse bedrijf Matwatches zijn eigen horloge, de Bruce Aeris Cronograph.

    Bron: Journal of Financial Economics

    Door: Yvonne Halink

    Laatste update: 17 mar 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag competenties Innovatie Leiderschap persoonlijke effectiviteit trending

    Verder lezen

    13 jan 2021Innovatie
    Onweerstaanbaar is maakbaar: Denk als een driesterrenchef
    6 jan 2021Innovatie
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie
    19 nov 2020Innovatie
    Disrupting disruption
    4 nov 2020Innovatie
    Datamonopolies ondermijnen de democratie
    2 nov 2020Innovatie
    Een veilig kantoor? Dat wil ik ook!
    23 okt 2020Innovatie
    Platformen lossen informatieasymmetrie op en verlagen zoekkosten

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs innovatie

    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
    Innovatie: balans tussen overschreeuwen en voor jezelf houden12 jun 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken innovatie

    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits
    Cover van het boek WavemakersWavemakers
    Cover De Corporate StartupDe Corporate Startup
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing