• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel14 mrt 2019

    Specifiek zijn is een vorm van moed

    Strategie

    Specifiek zijn betekent verantwoording afleggen. Iets werkte wel of niet. Het matchte wel of niet. Het was wel of niet geslaagd. Verschuil je je achter iedereen? Achter wie dan ook? Het zal je nooit lukken om iedereen te bedienen. Dat is geruststellend: je bent minder snel teleurgesteld als het niet lukt. Maar stel dat je je hebt gericht op het kleinste rendabele publiek? Stel dat je specifiek bent geweest over wie je wilde gaan bedienen en precies hebt omschreven welke verandering je teweeg wilde brengen?

    Organiseer je project, je leven en je organisatie rond het minimum. Wat is de kleinste markt waarop je kunt overleven? Heb je de schaal vastgesteld, zie dan een hoek van de markt te vinden die zit te springen om je aandacht. Ga tot het uiterste voor dit publiek. Vind een positie op de kaart waar jij, en jij alleen, het perfecte antwoord biedt. Speel met je zorg, je aandacht en je focus in op de behoeften en dromen en wensen van deze groep. Zorg dat er verandering plaatsvindt. Verandering die zo fundamenteel is dat de mensen op wie je je richt erover praten, of ze willen of niet.

    Leestip

    Lees ook:

    Marketing is geen strijd, geen oorlog en zelfs geen krachtmeting

    Minimal viable product

    Lean entrepreneurship is gebaseerd op het idee van het minimal viable product. Bedenk wat de eenvoudigste bruikbare versie van je product is; breng die versie op de markt, verbeter het en herhaal het. Wat mensen hier vaak ontgaat is het woord viable, rendabel: kom niet naar buiten met troep. Het helpt niet om iets op de markt te brengen wat nog niet werkt.

    Wie deze ideeën combineert, kan klein denken en snel denken. Een agile benadering van de markt in combinatie met een onophoudelijke focus op de mensen die je probeert te bedienen, vergroot je kans om ze van dienst te zijn.

    Verbinding met klanten

    Het boek: Dit is nu marketing
    Bereik echte verbinding en betekenis. Nu te koop in onze shop

    Ondernemer en Silicon Valley-pionier Steve Blank verklaarde de focus op de klant tot kernproject van een start-up. ‘Klantenanalyse’ is het tot stand brengen van een verbinding met klanten, het vinden van een verband tussen wat jij maakt en wat zij willen. Deze verbinding is veel belangrijker dan blitse technologie of dure marketing: louter en alleen die verbinding is het verschil tussen succesvolle projecten en niet-succesvolle projecten. Zijn er in deze wereld mensen die zo graag willen dat jij succesvol bent dat zij bereid zijn je te betalen voor de verandering die je probeert teweeg te brengen? Alles wordt eenvoudiger als je wegloopt van de hoogmoed van iedereen: jouw werk ís niet voor iedereen. Het is alleen voor degenen die hebben aangemonsterd voor de reis.

    Bron: Dit in nu marketing
    Door: Seth Godin

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    marketing Seth Godin Strategie

    Verder lezen

    16 aug 2022Strategie
    Gastheerschap van medewerkers: zo werk je er aan
    15 aug 2022Procesmanagement
    De Customer journey map
    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    19 jul 2022Strategie
    Strategie en organisatie-inrichting; 5 hoofdrichtingen
    13 jul 2022Strategie
    Onderhandelen: een dagelijkse bezigheid
    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Boeken strategie

    Handboek Recruitment & Employer Branding
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Start-up: van idee tot exit
    Regisseer de keten
    Handboek communicatiestrategie
    Financieel Memo 2020
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing