• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel21 aug 2018

    Sta missers toe en vier je successen

    Organisatie

    Succesvol leidinggeven staat of valt in mijn ogen met goed communiceren, elkaar aanspreken op gedrag en samen durven erkennen dat het beter kan. Zonder onderlinge verwijten. En met veel complimenten.

    Als leidinggevende moet je jezelf zó verantwoordelijk opstellen, dat je teamleden bereid zijn risico’s te nemen en dat ze zowel jou als elkaar vertrouwen. Alleen dan kom je verder en krijg je een continue verbetercultuur.

    Gaat er iets mis? Dan is het belangrijk dat je de oorzaak van de fout zoekt. Daarbij is een no-blamecultuur van belang: medewerkers moeten straffeloos gemaakte missers kunnen melden. Het voelt voor hen pas veilig als een fout gezien wordt als een leermoment en als je ze er niet op afgerekend worden.

    En gaat er juist iets goed? Vier dat dan! Benoem expliciet elk collectief succes en elke individuele vooruitgang. Vertel het goede nieuws tijdens een bijeenkomst, geef iemand een compliment, wijd er een nieuwsbericht aan of hef samen het glas. Zo stellen we op het divisiebureau waar ik werk wekelijks de vraag of er nog iets te vieren valt. De antwoorden hangen op een prikbord: een behaalde accreditatie, een promotie, de resultaten van een verbeterproject, maar ook de foto van een baby van een collega. Dit heeft inmiddels een bonte fotocollage opgeleverd waar iedereen blij van wordt.

    Leestip
    Niets meer missen?
    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    Als je samen stilstaat bij geboekte resultaten en als iedereen voelt dat zijn of haar bijdrage wordt gewaardeerd, vergroot je de onderlinge verbondenheid en versterk je het gevoel van trots. Je mensen zullen dan vanzelf meer plezier krijgen in hun werk en meer verantwoordelijkheid nemen voor hun deel van het proces. Op die manier leidt empowerment uiteindelijk tot werknemerstevredenheid, wat zich direct vertaalt in patiënttevredenheid. En dat is uiteindelijk waar we het allemaal voor doen.

    Wil je horen hoe Kjeld Aij een cultuur van continu verbeteren bouwt, kom dan 27 november naar het MI Academy congres Agile organiseren. Naast Kjeld spreken Miranda Berkhof (Wehkamp), agile-expert Rini van Solingen, Anje-Marijcke van Boxtel (Team Brunel, Volvo Ocean Race) en Ronald Meijers (Deloitte Human Capital Consulting) en Ron Meyer (Center for Strategy & Leadership). Bekijk hier het programma!

    Dr. Kjeld Aij is directeur van de divisie Acute Zorg bij Amsterdam UMC (voorheen VUmc en AMC) en gepromoveerd op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Als auteur van het boek Wie vraagt wordt beter! treedt hij graag op als spreker en workshopleider.

    Laatste update: 17 nov 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    agile agile project management Leiderschap leidinggeven Procesmanagement

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing