• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel21 aug 2018

Sta missers toe en vier je successen

Organisatie

Succesvol leidinggeven staat of valt in mijn ogen met goed communiceren, elkaar aanspreken op gedrag en samen durven erkennen dat het beter kan. Zonder onderlinge verwijten. En met veel complimenten.

Als leidinggevende moet je jezelf zó verantwoordelijk opstellen, dat je teamleden bereid zijn risico’s te nemen en dat ze zowel jou als elkaar vertrouwen. Alleen dan kom je verder en krijg je een continue verbetercultuur.

Gaat er iets mis? Dan is het belangrijk dat je de oorzaak van de fout zoekt. Daarbij is een no-blamecultuur van belang: medewerkers moeten straffeloos gemaakte missers kunnen melden. Het voelt voor hen pas veilig als een fout gezien wordt als een leermoment en als je ze er niet op afgerekend worden.

En gaat er juist iets goed? Vier dat dan! Benoem expliciet elk collectief succes en elke individuele vooruitgang. Vertel het goede nieuws tijdens een bijeenkomst, geef iemand een compliment, wijd er een nieuwsbericht aan of hef samen het glas. Zo stellen we op het divisiebureau waar ik werk wekelijks de vraag of er nog iets te vieren valt. De antwoorden hangen op een prikbord: een behaalde accreditatie, een promotie, de resultaten van een verbeterproject, maar ook de foto van een baby van een collega. Dit heeft inmiddels een bonte fotocollage opgeleverd waar iedereen blij van wordt.

Als je samen stilstaat bij geboekte resultaten en als iedereen voelt dat zijn of haar bijdrage wordt gewaardeerd, vergroot je de onderlinge verbondenheid en versterk je het gevoel van trots. Je mensen zullen dan vanzelf meer plezier krijgen in hun werk en meer verantwoordelijkheid nemen voor hun deel van het proces. Op die manier leidt empowerment uiteindelijk tot werknemerstevredenheid, wat zich direct vertaalt in patiënttevredenheid. En dat is uiteindelijk waar we het allemaal voor doen.

Wil je horen hoe Kjeld Aij een cultuur van continu verbeteren bouwt, kom dan 27 november naar het MI Academy congres Agile organiseren. Naast Kjeld spreken Miranda Berkhof (Wehkamp), agile-expert Rini van Solingen, Anje-Marijcke van Boxtel (Team Brunel, Volvo Ocean Race) en Ronald Meijers (Deloitte Human Capital Consulting) en Ron Meyer (Center for Strategy & Leadership). Bekijk hier het programma!

Dr. Kjeld Aij is directeur van de divisie Acute Zorg bij Amsterdam UMC (voorheen VUmc en AMC) en gepromoveerd op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Als auteur van het boek Wie vraagt wordt beter! treedt hij graag op als spreker en workshopleider.

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

agile agile project management Leiderschap leidinggeven Procesmanagement

Verder lezen

2 mrt 2021Organisatie
Recensie Emotionele integriteit: Geen eenvoudige kost, maar uitermate boeiend
1 mrt 2021Organisatie
Raakvlakken staan garant voor gedoe
19 feb 2021Organisatie
Video: Patronen met Danielle Braun
18 feb 2021Organisatie
Organisatorische netwerkanalyse als basis voor de organisatie van de toekomst
17 feb 2021Organisatie
Decisions by Design: de beste weg naar een duurzaam besluit
16 feb 2021Organisatie
Ruim kwart thuiswerkers voelt zich schuldig als hij pauze neemt

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs organisatie

    Raakvlakken staan garant voor gedoe1 mrt 2021
    Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?12 feb 2021
    Brief Nicoline Mulder: Over het nieuwe managementdiscours3 feb 2021
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken organisatie

    Goed teamwerk
    Reflecteren voor commissarissen en toezichthouders
    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Werk heeft het gebouw verlaten
    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing