• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel20 sep 2018

    Kwaliteitsinstrument: stakeholderanalyse

    Kwaliteitsmanagement

    De stakeholderanalyse, ook wel belanghebbenden-inventarisatiekaart genoemd, is een instrument om de meewerkende en tegenwerkende partijen bij een veranderingstraject te identificeren. De stakeholderanalyse helpt ook te bepalen hoe de verschillende partijen tegemoet moeten worden getreden.

    Alle groepen of personen die een belang hebben bij een verandering, een project of het klaren van een klus, stellen zich op een bepaalde manier op. Voor het realiseren van de klus of het project zijn zij van belang. Door al deze groepen in kaart te brengen en aan te geven welke insteek ze naar verwachting hebben, wordt duidelijk waar mogelijke risico’s liggen en hoe je daarmee het beste kan omgaan.

    Voorbeeld

    Voor de introductie van Six Sigma wordt met de nu volgende aanpak een analyse gemaakt van de houding van de belanghebbenden.

    Aanpak

    1. Omschrijf de verandering of het project.
    2. Maak een overzicht van alle betrokken personen of groepen, die van invloed zijn op het succes van de realisatie.
    3. Schat op een schaalverdeling in hoe zij zich zullen opstellen ten aanzien van het project of de verandering (aangegeven met x).

    Een bruikbare schaalverdeling is:

    – Enthousiasmerend
    – Ondersteunend
    – Ondergaand
    – Tegenwerkend
    – Ondermijnend

    1. Bepaal hoe zij zich idealiter zouden moeten opstellen om het project tot een succes te maken (aangegeven met •).
    2. Ga na waar de grote verschillen zitten en bepaal welke risico’s daaraan zijn verbonden.

    Vervolgstappen

    Nadat van alle relevante groepen is vastgesteld waar ze zich op de schaal bevinden en waar ze naartoe zouden moeten om de verandering tot een succes te maken, is het schema uit te breiden door voor iedere groep vast te stellen:

    – wat de zorg is die bij die groep leeft en die voeding geeft aan het ingeschatte gedrag dat is weergegeven op de schaalverdeling;

    – welke activiteit vanuit het veranderingstraject is te ondernemen om die zorg weg te nemen of te neutraliseren.

    Slagingskans vergroten

    De stakeholderanalyse is vooral een handig instrument voor de uitvoerders van een project of een proces. Zij kunnen hiermee eenvoudig inzichtelijk maken wie de betrokkenen zijn en vooraf bepalen hoe zij medestanders en tegenstanders het beste kunnen benaderen en betrekken (ofwel: ‘managen’).

    Een stakeholderanalyse helpt de slagingskans van het project te vergroten. De analyse kan worden toegepast door de leidende coalitie of door medewerkers van de uitvoering. D leidende coalitie kan de analyse gebruiken om in te schatten hoeveel steun er binnen de organisatie te vinden is voor het project. Zo kan een strategie bepaald worden om voorstanders in te zetten waar nodig en tegenstanders alsnog achter zich te krijgen.

    Bron: 111 instrumenten voor kwaliteitsverbetering, Arend Oosterhoorn

    Leestip: Besluitvormingsanalyse: Hoe kom je tot het beste besluit?  

     

    Laatste update: 20 sep 2018

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    belanghebbenden-inventarisatiekaart Kwaliteit kwaliteitsinstrument Kwaliteitsmanagement processen projecten Six Sigma stakeholderanalyse verandering

    Verder lezen

    22 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Churnonderzoek: zo doe je het
    21 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Een cultuur van continu verbeteren en de rol van het management
    20 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    De waardematrix: zo gebruik je hem
    18 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Van sturing op transacties naar koesteren van langetermijnrelaties
    15 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Projecten: de verschillende soorten en typen
    11 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    3 misverstanden die datakwaliteit vertroebelen

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing