• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel27 aug 2015

    Stille leiders – krachtige dialogen – wijze besluiten

    Leiderschap

    Stille leiders. Verstild leiderschap. Het bestaat. Minder in onze westerse organisaties. We associëren succesvol leiderschap al gauw met extroverte eigenschappen en met handelen. Danielle Braun en Jitske Kramer hebben zich de afgelopen tijd verdiept in de kracht van stille leiders en verstild leiderschap in diverse culturen op de wereld.

    Ze zijn er. Chiefs die zelf niet praten maar alleen maar luisteren … Tribes die beslissingen nemen op basis van ‘silent meetings‘. Leiders die impact hebben door dat ene magische moment in plaats van door heel veel te doen.

    De koning luistert

    De Okyame. Bij de Ashanti, een machtig en trots Afrikaans volk, had de koning groot gezag. De Ashanti koning hield regelmatig volksraadplegingen. Op een prachtige troon onder een parasol luisterde hij vooral naar de noden van het volk. Daarbij sprak hij niet zelf. Hij spreekt kort en fluisterend via een magische spreekstok. Die wordt vastgehouden door de spreker: de Okyame. De Okyame is een ware woordtovenaar. Met poëtische woorden maakt hij de vragen van de koning poëtischer, mooier, magischer. En de koning … Die spreekt niet hard op. Die is er. En dat is genoeg. Zo kan hij volop luisteren in plaats van zich te bekommeren om zijn woordkeus.
    Lessen van de Ashanti in organisaties: Braun&Kramer hanteren in de Corporate Tribe werkvormen waarbij de leider uitstel van spreken krijgt, zodat hij of zij de tijd krijgt om écht te luisteren naar inbreng van medewerkers.

    Talking Sticks

    Je hebt vast wel eens van het gebruik van een talking stick gehoord. Een talking stick werd en wordt gebruikt door Indianen uit Canada en Noord- Amerika. De stick wordt gebruikt bij stambijeenkomsten. De chief heeft de talking stick als eerste vast en begint met spreken. Als hij of zij is uitgesproken gaat de stick naar een ander stamlid, tot iedereen die wat te zeggen heeft, heeft gesproken. Bijzonder is, dat de spreker zelf bepaalt wanneer hij of zij de stick doorgeeft. En dat doet hij pas als hij of zij het gevoel heeft dat de hele stam echt naar hem of haar heeft geluisterd. Dat hij met oren en harten is gehoord. Dat maakt dat de aanwezigen niet bezig kunnen zijn met wat ze zelf graag zo gaan zeggen, maar écht moeten luisteren en ook moeten laten zien dat ze luisteren.

    De talking stick in organisaties: of je nu een mooie talking stick gebruikt of een flapoverstift maakt niet uit. Maar een voorwerp dat mensen de kans geeft om echt uit te spreken en anderen uitnodigt om echt te luisteren blijkt tot een meer diepgaand overleg te leiden.

    Bron: Danielle Braun en Jitske Kramer, Academie voor organisatiecultuur

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Organisatie

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid
    15 jul 2022Leiderschap
    HR-handboek als obstakel voor waardering

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing