• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel5 jan 2021

    Strategische sturing bij portfoliomanagement

    Strategie

    Om een sterke portfolio te ontwerpen en te onderhouden moet je een duidelijke richting aangeven. We noemen dit strategische sturing en het bestaat uit het schetsen van je strategische richting, de vereiste organisatiecultuur en het corporate image dat je naar de buitenwereld wilt uitstralen. Als je deze strategische portfoliosturing eenmaal hebt gedefinieerd, heb je alles wat nodig is om je portfolioacties te bepalen.

    Organisatiecultuur

    Geeft het belangrijkste gedrag aan dat mensen in jouw bedrijf moeten vertonen om de strategische richting te implementeren die je voor jouw organisatie hebt geschetst. Hier beschrijf je welke ‘enablers’ je gaat inzetten om de gewenste cultuur mogelijk te maken.

    Merkimago

    Geeft aan hoe je wilt dat de buitenwereld je ziet. Hieronder vallen klanten, stakeholders, aandeelhouders en media. Je gewenste externe imago moet in overeenstemming zijn met je strategische richting en organisatiecultuur.

    Strategische richting

    Geeft je aspiraties voor jouw organisatie aan. Hier maak je expliciet waar je wilt spelen en welke financiële performance je hoopt te bereiken. Strategische richting draait om het bepalen wat voor soort bedrijf je wilt opbouwen of worden.

    Portfoliosturing

    Jouw strategische sturing biedt een heldere context voor portfoliomanagement. Het helpt je de portfoliosturing voor resource-allocatie en portfolioacties te bepalen. Portfoliosturing geeft expliciete grenzen aan om te begrijpen waarop te focussen en waarop niet, waar te investeren en wat af te stoten, of wat te exploreren en wat niet.

    Overall sturing

    Bepaal…

    • de financiële performancefilosofie
      (bijvoorbeeld veilige dividenden, groeiperformance etc.)
    • de arena’s waarin je op lange termijn wilt spelen
      (bijvoorbeeld markten, regio’s, technologieën etc.)
    • strategische key resources en te ontwikkelen capaciteiten
      (bijvoorbeeld tech resources, businessmodelgrondslagen etc.)
    Het onoverwinnelijke bedrijf
    Meer info en bestellen in onze Businezz-shop

    Exploitatiesturing

    • korte termijn financiële performancetargets
    • businessmodelverbeteringstargets
      (bijvoorbeeld technologie-investeringen, businessmodelverschuivingen)
    • hoe waardeproposities te ontwikkelen of te verbeteren voor de bestaande portfolio

    Exploratiesturing

    • performancerichtlijnen om exploratieprojecten te prioriteren
      (bijvoorbeeld omvang van de kans, omvang markten, omvang kostenbesparingen etc.)
    • exploratiegrenzen en strategische fit
      (bijvoorbeeld nieuwe arena’s of niet, nieuwe businessmodellen of niet, nieuwe technologieën of niet etc.)
    • key resources en capaciteiten om te prioriteren
      (bijvoorbeeld tech resources, grondslagen van businessmodel etc.)

    Transfersturing

    Bepaal…

    • beheer van hoe exploratieprojecten geïntegreerd zullen worden in bestaande divisies met een eigen winst- en verliesrekening of hoe nieuwe worden opgezet
    • beheer van hoe exploratieprojecten beschermd worden tegen opslokking door dominante gevestigde businessmodellen

    Bron: Het onoverwinnelijke bedrijf

    Door: Alex Osterwalder, Yves Pigneur

    Laatste update: 05 jan 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Alex Osterwalder Businessmodellen organisatiecultuur portfoliomanagement Strategie strategisch management Yves Pigneur

    Verder lezen

    18 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: van lineair naar circulair
    13 jan 2021Strategie
    Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    12 jan 2021Strategie
    Creatie van vele stakeholders
    11 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel
    6 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Sustainable Value-based Management: Waarderealisatie zit niet in de strategie maar in de executie!
    4 jan 2021Strategie
    Business Model Monday: Van pijplijn naar platform

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing