• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel13 nov 2019

    Stress is goed als je invloed hebt

    Organisatie

    Nog niet zo lang geleden was het beeld in organisaties dat stress slecht is. Het zou een overblijfsel zijn uit ons verleden op savannen op de vlucht voor roofdieren. De adrenaline en cortisonen die ons hier hielpen vechten of vluchten, zouden ons stedelingen alleen maar schaden.

    Ook was het beeld dat mensen wél of niet gemotiveerd zijn. Management zou bestaan uit het geven van schouderklopjes en complimenten, en het bieden van kaders. In de huidige tijd van “positieve psychologie” en “it starts with why” weten we dat effectief organiseren een kwestie is van mensen in hun kracht zetten, via aansprekende doelen en het delen van verantwoordelijkheid. Een beetje stress kan helemaal geen kwaad. Sterker nog: als doelen niet uitdagend zijn, leer je niets en wordt werken saai. We weten nu dat motivatie een verzamelnaam is voor alles wat ons in organisaties beweegt, van het goed bedienen van klanten tot het verbeteren van de eigen organisatie en het versterken van ons eigen team. Eigenbelang speelt voor de meeste mensen nauwelijks een rol tenzij het onder druk staat.

    Wat is stress?

    Maar wat is dan ‘echte’ stress en hoe voorkom je dat het leidt tot schade? Het sleutelwoord hier is ‘invloed’. 

    Stress is in feite gewoon activatie: ons lichaam bereidt zich voor om in actie te komen. Als bewuste denkers hebben wij het vermogen om onszelf te activeren door onze aandacht te richten en doelen te stellen. Daarnaast reageren we voortdurend op kansen of bedreigingen waar we ons vaak niet eens bewust van zijn. Een organisatie is ook een sociaal systeem waarin we elkaar voortdurend beïnvloeden.

    Stel nu dat we een effectieve samenwerking zien als een proces waarin iedereen zijn rol kent, uitgedaagd wordt en prestaties goed op elkaar aansluiten. Dit betekent dat voortdurend dingen lukken en betrokkenen zien hoe zij daaraan bijdragen. Dit is een heerlijke plek om te werken.

    Helaas is dat vaak niet hoe het gaat. In de meeste organisaties lukt niet alles. Deels doen we onszelf dit aan door elkaar druk te houden met aansprekende maar onhaalbare doelen. In ons streven naar optimalisatie combineren we taken die een verschillende focus vereisen. In een snel veranderende wereld worden we daarnaast voortdurend ingehaald door de actualiteit. Om ons staande te houden, houden we vast aan routines die een ander organisatieonderdeel alleen in de weg zitten. We bewaren de rust, door te wijzen op de problemen elders. Als het echt bar en boos wordt lossen we alleen op waar we niet aan ontkomen. Onder deze omstandigheden voorkom je stress door je niet druk te maken, maar leuk is anders.

    Kwaliteit van gesprekken

    De meeste professionals en organisaties willen echter vliegen. Je wilt verwachtingen overtreffen en steeds meer bereiken. Werk is leuk als het lukt. Een belangrijke drijfveer daarbij is ‘samen’. In de meeste organisaties ben je als professional voortdurend afhankelijk van anderen met wie je informatie uitwisselt en acties afstemt. De kwaliteit van je gesprekken is hier voortdurend een factor. Een ineffectief gesprek is een bron van frustratie en verzorgt uiteenlopende problemen. Een goed gesprek creëert nieuwe kansen en leidt daardoor altijd tot meer motivatie. Aan gesprekken valt veel te leren.

    Om organisaties te sterken is daarnaast van belang wát we met elkaar bespreken. Naast het coördineren van werkzaamheden door professionals die we ruimte geven, betekent samen beter worden ook reflecteren op doelen en verantwoordelijkheden. Natuurlijk wil je als organisatie te grote risico’s uitsluiten, maar dat doe je het beste als mensen aangehaakt zijn. Als de ‘why’ maar overtuigend genoeg is kan de oplossing overal vandaan komen. En natuurlijk komt hier stress bij kijken. Ook een reëel doel wordt niet altijd gehaald en groei gaat altijd gepaard met frustratie. Schade ontstaat echter als we doelen voortdurend niet halen en we elkaar in de steek laten als het lastig wordt. Dus hoe voorkom je als organisatie en professional dat stress leidt tot schade? Dat doe je door invloed te organiseren.

    Emotiekaarten
    met complete handleiding

    Emoties als bron van informatie

    Voor management betekent dit dat je voortdurend in gesprek bent met je mensen. Emoties zijn een bron van informatie als je luistert naar wat bij mensen speelt en de verklaring zoekt in hun omgeving, en pas als het echt niet anders kan in hun tekortkomingen. Om doelen uitdagend maar ook haalbaar te stellen, is daarnaast van belang dat je ze baseert op feiten. En ook die haal je vaak bij je mensen. Om echt het beste uit mensen te halen is ten slotte van belang dat je veel van ze verwacht, maar ook zorgzaam bent als iets niet lukt. Daar zit het leren.

    Voor jou als professional betekent dit dat je nadenkt over wat je wilt, en aan hoe dit bijdraagt aan een hoger doel. Motivatie is het gevolg van relevantie. Luister goed naar je eigen emoties als bron van informatie over wat blijkbaar bij jou speelt en wat je nodig hebt om effectief te zijn. Zorg in gesprekken dat wat jij wilt ook in het belang is van anderen, dus verdiep je in hen en luister voordat je begrepen wilt worden. Elk gesprek heeft een aspect van motivatie. En als laatste: bereid je gesprekken voor. Een effectief gesprek verloopt altijd in fasen.

    Door: Michiel Hulsbergen

    Michiel Hulsbergen is directeur van DialogueTrainer en auteur van De Emotiekaarten, een uitgave van Management impact 

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Leiderschap Organisatie organisatiepsychologie persoonlijke effectiviteit persoonlijke ontwikkeling

    Verder lezen

    22 jan 2021Organisatie
    Spiritualiteit in organisaties: Toolkit met eigenzinnige instrumenten (longread)
    21 jan 2021Organisatie
    Preview Veldgids Psychologische veiligheid - Werkvormen, voorbeelden en tools
    21 jan 2021Organisatie
    Een taal, een discours met een emanciperende intentie
    20 jan 2021Organisatie
    De missie van de organisatie: wat is dat?
    14 jan 2021Organisatie
    Teamsucces: wat is dat eigenlijk?
    13 jan 2021Organisatie
    Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Blogs organisatie

    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
    Wat een slak ons kan leren over snelheid17 dec 2020
    Ver-Dragen: het jaar in 12 columns van Danielle Braun16 dec 2020
    Hoezo groeien?10 dec 2020
    Breek je tent af23 nov 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken organisatie

    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
    Tribaal kantoorgedoe
    Bezonomics - Leren en winnen van Amazon
    Ondernemen met impact
    Teamtastisch - kaartenset
    Oogst van oplossingen
  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing