• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel3 jun 2022

Superfalen: Iets mag slecht zijn voordat het goed wordt

Persoonlijke groei

Ik heb een leuke boodschap voor je. Deze boodschap kan je rust en lef geven. Daarbij kan het je helpen om perfectionisme los te laten. Hier komt de boodschap: ‘Iets mag slecht zijn voordat het goed wordt’.

Geschatte leestijd: 2 minuten

Elke uil was ooit een uilskuiken

Elke wijze uil is ooit begonnen als uilskuiken! Laten we er eens een voorbeeld van animatiestudio Pixar bij pakken. Creativiteit is daar uiteraard superbelangrijk. Jarenlang presteerden zij buitengewoon goed. Een van hun ingrediënten voor succes is de braintrust. Dat is een groep mensen die op vaste momenten bij elkaar komen om feedback te geven op het creatieve proces. Wat ik gaaf vind aan Pixar is dat onderkend wordt dat veel van hun werk aan het begin slecht is. En dat dat oké is.

Door hard te werken, dingen uit te proberen, feedback te verzamelen en te experimenteren worden dingen vanzelf beter en uiteindelijk zelfs heel goed. Verder krijgen de mensen de vrijheid om te falen. Dingen mogen mislukken. Door dit uit te spreken durven mensen meer risico te nemen in plaats van altijd maar op veilig te spelen. Tijdens het schrijven van mijn boek ben ik met een groeimindset naar het proces gaan kijken.

Hoe kun je dit toepassen?

Superfalen
Creëer radicale openheid over fouten in organisaties. Klik hier en bestel op Businezz

Hoe zou jij dit kunnen toepassen in je werk? Wat moet van jou altijd meteen perfect zijn? Tijdens het schrijven van mijn boek ben ik met een groeimindset naar dat proces gaan kijken. ‘Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als schrijver?’, is een van de leerdoelen die ik mezelf gesteld heb. In dat proces ben ik een online masterclass van Ronald Giphart gaan volgen. Hij deelde daarin de volgende les: ‘Kun je geen goede eerste zin bedenken? Dan begin je toch bij de tweede zin!’. Mijn uitgever deelde iets soortgelijks. ‘Je hoeft niet bij hoofdstuk 1 te beginnen. Als jij inspiratie en zin voelt om bij hoofdstuk 6 te beginnen, dan doe je dat toch gewoon?’.

Het helpt mij ook enorm om te beseffen dat iets niet meteen heel goed hoeft te zijn. Vind je het lastig om te beginnen? Moet iets meteen perfect zijn van jou? Pas je doel aan. Stel het beginnen als doel. En dat hoeft niet perfect te zijn. Het mag zelfs slecht zijn. Vanuit dat begin kun je gaan sleutelen, verbeteren en aanpassen.

  • Dit fragment komt uit het boek SuperFalen, creëer radicale openheid over fouten in organisaties. Dit is stukje is onderdeel van het hoofdstuk: Perfectionisme loslaten.

Door: Frank Deuring

Laatste update: 03 jun 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

fouten Frank Deuring groeiscenario leren van fouten persoonlijke groei superfalen

Verder lezen

1 jul 2022Persoonlijke groei
Eenderde van werknemers heeft last van angst of depressie
27 jun 2022Persoonlijke groei
Dialoogkaarten: Sturing geven aan je ontwikkelidentiteit
20 jun 2022Persoonlijke groei
Wat je kunt leren van violisten en Marco van Basten
14 jun 2022Kennisfestival
Krachten die op je comfortzone inwerken
1 jun 2022Persoonlijke groei
Speechen: Zorg voor een sterk begin
31 mei 2022Persoonlijke groei
Zonder doel kun je niet scoren
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs persoonlijke groei

    Mopperend op Blue monday? Jij niet! Yeah!17 jan 2022
    Koester verveling15 nov 2021
    Wat je als manager kunt leren van een psychopaat4 jun 2021
    Wat is jouw excuus?23 nov 2020
    Fouten en nog meer fouten!28 jul 2020
  • Boeken persoonlijke groei

    De Corporate Yogi
    Politiek sensitief aan de slag
    Het SUPERBREIN-geheim
    De krakende comfortzone
    Einde discussie
    Walk your meetingWalk your meeting
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads persoonlijke groei

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Top 5 beste managementartikelen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing