• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel3 nov 2017

    Teamleider, verbeter het team, begin bij jezelf

    Teammanagement

    Om teams beter te laten functioneren, is het niet nodig om een nieuwe methode te omarmen. Nuttiger is het als de teamleider zelf eerst zijn eigen rol onderzoekt en zichzelf verbetert.

    De symptomen van een niet naar behoren functionerend team zijn divers. Er kan een tekort aan commitment zijn, of een cultuur heersen van elkaar de schuld geven in plaats van de werkelijke oorzaken aan te pakken. Of teamleden hebben een afwachtende, niet-proactieve houding, hebben veel leiding nodig en lossen conflicten niet zelf op.

    Oorzaken slecht functioneren team

    De echte oorzaken van deze symptomen liggen dieper. Ze kunnen liggen bij bijvoorbeeld de teamleider die te weinig geduld heeft en er geen rekening mee houdt dat elk mens een eigen leer- en verandertempo heeft. En ook eigen manieren om met angsten en risico’s (veranderingen zijn bedreigend) om te gaan.

    Andere oorzaken zijn dat de teamleider de lat zo hoog legt (snel resultaten wil zien) dat er een angstcultuur ontstaat. Soms is de prioriteit om de kosten te reduceren zo hoog dat echte langetermijnoplossingen niet van de grond komen.

    Oplossingen
 voor de teamleider

    De oplossingen voor deze problemen komen pas in zicht zodra de teamleider zich richt op het winnen van de hearts and minds van de teamleden. Dat wil zeggen door het scheppen van de juiste mindset waardoor inefficiëntie of onrechtvaardigheid niet meer worden getolereerd.

    Leestip
    Niets meer missen?
    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
    1. Luister goed
      Goede teamleiders zijn in staat veel dialoog te creëren en teamleden vrijuit te laten spreken. Dit gebeurt alleen als hij/zij voldoende zelfvertrouwen heeft en niet meer de behoefte heeft om eigen onzekerheden te compenseren, maar in plaats daarvan wil luisteren naar anderen.
    2. Sta niet boven het team
      Stel je als teamleider niet op als ‘de baas‘, dat schept alleen maar afstand. Kleed je als een doorsnee lid van het team, ga niet de discussies domineren. Stel vragen die anderen de kans geven hun kennis te etaleren.
    3. Ga voor diversiteit
      Om problemen goed aan te kunnen pakken, moeten teams niet bestaan uit mensen die het altijd met elkaar eens zijn. Er is juist behoefte aan een grote variëteit aan ideeën en perspectieven. Onderzoek toont aan dat diversiteit (leeftijd, achtergrond, enz.) sterk bijdraagt aan het teaminnovatievermogen.
    4. Neem de tijd voor teambuilding
      Je kunt mensen niet dwingen elkaar te vertrouwen. Teambuilding kost tijd en het is de taak van de leider om niet de bezigheden van het team te leiden, maar het proces van het tot volwassenheid brengen van het team.
    5. Focus op kleine, incrementele veranderingen
      Leer de teamleden eerst de basis en dan pas de meer complexe zaken. Dit is de efficiëntste manier om de dingen snel op te pakken.


    Bron: isixsigma.com

    Laatste update: 28 dec 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Leiderschap teambuilding Teammanagement teamontwikkeling Teams

    Verder lezen

    10 aug 2022Teammanagement
    Het managementteam: meer dan een ritueel
    26 jul 2022Projectmanagement
    Het projectteam, een team bij uitstek
    22 jun 2022Leiderschap
    De invloed van ‘Multiple Team Membership’ op Goed Werk
    21 jun 2022Samenwerken
    Florerende teamleden: zorg voor de juiste voedingsbodem
    8 jun 2022Teammanagement
    Psychologische veiligheid; niet ‘nice-to-have’ maar een ‘must-have’
    7 jun 2022Teammanagement
    De binnenstroom – Verken je innerlijk theater

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Boeken teammanagement

    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Echt coachend leidinggeven
    Walk your meetingWalk your meeting
    Topservice voor veeleisende klanten
    Spelen met samenwerking
    Opgavegericht Teamleren
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing