• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel23 apr 2021

    Transparantie? Verklap eens een geheimpje!

    Organisatie

    Als je het nog niet wist: transparantie naar je mensen toe is een van de beste tools om betrokkenheid bij ze te genereren en een gevoel van eigenaarschap te creëren.

    Van financiële cijfers delen tot waarom bepaalde besluiten zijn genomen. Of misschien wel een inzicht in de overwegingen en keuzes die op strategisch of operationeel niveau op dit moment spelen. Je zou zelfs zover kunnen gaan als salarissen, managementfees en dividend open gooien (doen we bij Keytoe toevallig).

    In goede tijden kan er relatief weinig mis gaan met het delen van informatie. Het is dan een soort viering van hetgeen er gepresteerd is. Vaak is er dan ook tijd voor om het te doen. En in veel bedrijven wordt dit dan groots uitgemeten met borrels, (virtuele) feestjes en champagne momenten.

    Echte transparantie

    Al deze mooie momenten delen zijn goed. Maar natuurlijk ook wel makkelijk. Leuke dingen melden, daar hoef je geen moeite voor te doen. Ik vind dan ook dat je organisatie niet echt transparant is, wanneer het alleen de goede dingen deelt met de mensen. Echte transparantie ontstaat wanneer je nare dingen deelt.

    Transparantie is een perceptie ding. Je kunt nog wel zo transparant zijn, de voordelen ervan komen alleen als het door de mensen zo gevoeld wordt.

    Bedenk maar eens hoe dat gaat bij kinderen. Wanneer je puberende dochter naar je toe komt en vertelt dat ze onlangs cocaïne heeft gebruikt, dan ga je echt denken dat ze open is over alle dingen in haar leven. Daaromheen hoeft ze niet eens zoveel te vertellen. Dat ene punt maakt haar al transparant in jouw ogen: ‘Mijn dochter deelt alles met me!’

    Datzelfde geldt voor een organisatie. Wanneer het management aan de medewerkers vertelt dat het bedrijf in zwaar weer verkeert en dat laat zien aan de hand van de cijfers of met achtergrondinfo, dan zullen medewerkers echt voelen dat er transparant naar hun wordt gecommuniceerd. Collega’s moeten een gevoel krijgen dat ze in iets worden meegenomen wat ze ‘normaal gesproken’ niet zouden mogen weten. Alsof het een geheimpje is wat ze wordt verteld.

    En ook dat is net als bij kinderen. Kinderen waar je een geheimpje aan vertelt voelen zich meer verbonden met je. Je weet immers samen iets wat de buitenwereld niet weet of mag weten.

    Je snapt waar ik heen wil

    Deel dus de informatie juíst wanneer het slecht gaat. En vertel het wanneer er fouten zijn gemaakt. Geef ze toe als management. Dan krijg je verbinding en betrokkenheid bij de problemen in de organisatie. Je hebt dan grotere kans dat mensen hun schouders eronder zetten om te helpen.

    Ik snap dat je bang bent voor een daling in motivatie als ze te horen krijgen dat dingen minder goed gaan. En ja, dat kan gebeuren. Maar er is een grotere kans dat ze gemotiveerd worden om te helpen en een groter gevoel van betrokkenheid krijgen, doordat je samen zwaar weer tegemoet treedt.

    Vergeet ook in drukke tijden niet om ze te informeren. Want juist dan hebben ze die informatie extra hard nodig. Maak tijd ervoor.

    En verklap eens een geheimpje.

    Door: Lennard Toma

    Lennard Toma is organisatiepsycholoog, maker van de podcast Hoe dan?!, spreker en mede-eigenaar van KeytoeY (een spinoff van het anders georganiseerde Keytoe), auteur van het boek 99 Problems But The Boss Ain’t One en aanjager van KeytoeAcademy, een online course platform. Hij probeert bestaande en vastgeroeste denkwijzen in organisaties om te buigen. Zijn missie is om een bedrijf als Keytoe meer de norm dan de uitzondering te maken.

    Laatste update: 23 apr 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Column Leiderschap Lennard Toma organisatieontwikkeling organisatiepsychologie transparantie

    Verder lezen

    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
    20 jul 2022Organisatie
    Benut het brein van je organisatie voor een groeimindset

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing