• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel17 jun 2020

Uitdaging: spel als interventie

Verandermanagement

Jarenlang hadden mijn vriendin Ellen en ik op professioneel gebied weinig raakvlak waar het spelen betrof. Haar stressvolle baan als directeur van een groeiende organisatie vergt veel en continue aandacht voor vooral
onverwachte omstandigheden. Er was weinig ruimte voor ‘zomaar’ spelletjes spelen of ‘tijd verspillen’ aan niet-functionele activiteiten.

Dat was voordat haar partner JW en zoon Tallin samen verwoed Candy Crush speelden en haar uitnodigden mee te doen. Als familie probeerden ze samen steeds meer niveaus te winnen. Ellen speelde zelfs een keer alleen Candy Crush toen ze al piekerend over werk in bed wakker lag. Elke explosie van snoepjes zag ze als problemen die verdwenen en die in een kettingreactie weer andere problemen deden verdwijnen. Ze slaagde erin haar onrust om te zetten in kalmte, zodat ze weer kon slapen. Bij het ontwaken kon ze applaus in ontvangst nemen van haar naasten, omdat ze hadden ontdekt hoeveel niveaus ze die nacht had weten te overwinnen. Haar ‘slechte’ nacht werd spontaan een bijzonder goeie nacht.

The Losers Award

Op een dag raakte Tallin ernstig gefrustreerd nadat hij meermaals van zijn
vader had verloren tijdens het spelen van Yahtzee. Ellen introduceerde
spontaan ‘The Losers Award’. Bij iedere worp vond Tallin het steeds leuker
dat zijn vader aan de winnende hand was, want dat betekende dat hijzelf die nieuwe en daardoor felbegeerde prijs zou ontvangen.

‘The Losers Award’ veranderde Tallins perspectief op de betekenis van
winnen en verliezen. Ellen was zelf verbaasd over het sterke effect van deze mini-interventie die ze vol scepsis uitprobeerde. Ze overwon haar oorspronkelijke weerstand tegen spelletjes en oefent zich nu in het hanteren van de speelse mindset. Sindsdien zijn we speelmaatjes voor het leven.

Uitdaging: de spelinterventie

Speel het spel
Gamification als motor voor verandering

Doe een opzettelijke interventie en probeer een spelelement toe te passen. Dit kan zo klein zijn als iemand een ‘10 punten!’-compliment geven, of een tastbare beloning, een scorebord voor klusjes in huis, of zo groot als het organiseren van een teamuitdaging of een wedstrijd in recycling met je collega’s.

Leg van tevoren vast wat je verwachtte en wat er vervolgens gebeurde.
(Inspiratie nodig? Gebruik de lijst met 99 game-elementen aan het einde van het boek Speel het spel.)

Bron: Speel het spel

Door: Ellis Bartholomeus

Laatste update: 24 jun 2020

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Aan de slag Ellis Bartholomeus gamification interventies Tools Veranderkunde Verandermanagement

Verder lezen

2 mrt 2021Verandermanagement
Waarden onder druk door onmacht
28 feb 2021Verandermanagement
Emotie-emancipatie
18 feb 2021Verandermanagement
Wat hoort, werkt niet; en wat werkt, hoort niet
16 feb 2021Verandermanagement
De perfecte samenleving
5 feb 2021Verandermanagement
Helpen veranderen met een ‘spirit of inquiry’ (Longread)
3 feb 2021Verandermanagement
Streef naar consistentie

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Collegereeks vrouwelijk leiderschap
    • Longlist Boom
  • Blogs verandermanagement

    Emotie-emancipatie28 feb 2021
    Belofte maakt schuld2 feb 2021
    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang6 jan 2021
    Niet loslaten, maar anders loslaten28 dec 2020
    De kracht van kleine stapjes10 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken verandermanagement

    Het kleine boek voor grote verandering
    Traag Versnellen
    Mintzberg in essentie
    Onmacht - In samenleving en organisatie
    Veranderprogramma's die werken
    Veranderversnellers
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing