• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel23 jun 2022

Valideren voorkomt narcisme

Businessmodellen, Organisatie

Trends en ontwikkelingen – of die nu van economische, technologische, politieke, sociale, culturele, demografische of bijvoorbeeld juridische aard zijn – bepalen de context waarin de organisatie opereert. Ze hebben, bijvoorbeeld, invloed op de verwachtingen en behoeften van stakeholders. Denk aan de groeiende groep consumenten die verantwoord wil bankieren of autorijden. Of denk aan de afnemende behoefte van jongeren om te bellen met hun telefoon. WhattsApp volstaat en daarvoor is enkel een internetverbinding nodig. Een telecom start-up als Bliep* – in co-creatie met jongeren ontwikkeld – speelt hierop in met een zeer effectieve propositie: een hele dag online, voor een halve euro. Als je wilt bellen, betaal je meer.

Trends en ontwikkelingen hebben ook invloed op de concurrentie van de organisatie. Voor een bedrijf als De Telefoongids heeft de komst van internet iedere klant (en iedere websitebouwer) tot potentiële concurrent gemaakt. Voor hun vindbaarheid is De Telefoongids niet meer nodig.

Trends en ontwikkelingen hebben, bijvoorbeeld, ook invloed op het businessmodel van organisaties. De opkomst van software die het samenstellen van een jaarrekening heel gemakkelijk maakt, vermindert de arbeidsintensiviteit ervan aanzienlijk. Dat, in combinatie met de toenemende wettelijke eisen die vanuit de overheid aan accountants worden gesteld, maakt dat menig klein accountantskantoor zich zal moeten herbezinnen op zijn businessmodel.

Duurzame identiteitskeuzes

Duurzame identiteitskeuzes geven antwoorden voor de toekomst. Ze maken de positionering van de organisatie relevant en onderscheidend met het oog op de toekomstige context. En als die toekomstige context dermate ongewis is dat het niet mogelijk is er een beeld van te vormen waarop te bouwen is, dan zal de positionering de organisatie in ieder geval een adequaat perspectief moeten geven waarmee zij kan navigeren. Linksom of rechtsom, een handelingsperspectief is alleen dan effectief als het de organisatie op een adequate manier helpt navigeren naar de toekomst.

Verbinden van management-, klant- en medewerkerperspectief

Organisaties die het corporate merk als richtpunt voor de organisatie willen gebruiken zullen het management-, klant- en medewerkerperspectief op de organisatie moeten verbinden. Het handelingsperspectief zal ten eerste een relevante, onderscheidende en geloofwaardige breinpositie bij klanten moeten opleveren. Ten tweede zal het vanuit managementperspectief richting moeten kunnen geven aan het ontwikkelen van een relevant onderscheidend, economisch duurzaam en realiseerbaar bedrijfs model.

Vanuit medewerkerperspectief, ten derde, zal het mobilisatiekracht moeten hebben door aan te sluiten bij de motieven voor identificatie. Pas als een centraal handelingsperspectief ‘klopt’ vanuit deze drie perspectieven, is het een effectief vehikel om sturing te geven aan de identiteit van de organisatie.

Bouwen aan Organisatie Identiteit
Sturen op waardecreatie, reputatie en verandering met het corporate merk

Valideren voorkomt narcisme

Om met de woorden van Drucker te spreken: “our assumptions must fit reality”. We moeten ons er van bewust blijven dat de antwoorden die we geven op bovenstaande vragen, ónze overtuigingen weerspiegelen. Zeker als het over identiteit gaat, kunnen die gemakkelijk vertekend zijn. Om het risico op narcisme te voorkomen, zullen de antwoorden die we geven systematisch gevalideerd moeten zijn en blijven worden.

Wordt ons identity insight gestaafd door marktdata en meningen van stakeholders? Kloppen onze veronderstellingen over de verwachtingen die (sub)categorieën oproepen? Zijn dit werkelijk de instrumentele en emotionele behoeften van doelgroepen? Kunnen we echt een duurzaam relevant onderscheid maken met deze kerncompetenties? Weten we wat medewerkers belangrijk vinden en of ze zich in deze collectieve ambitie herkennen?

Valideren voorkomt narcisme. Bovendien houdt het de organisatie aangesloten op een veranderende omgeving.

Bron: Bouwen aan organisatie identiteit

Door: Tibor van Bekkum

Laatste update: 23 jun 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Kwaliteitsmanagement Organisatie organisatieontwikkeling professionele identiteit

Verder lezen

4 jul 2022Organisatie
Arbeidsconflict in het model van de ijsberg
30 jun 2022Organisatie
Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
29 jun 2022Organisatie
Jitske Kramer: Inclusiviteit zorgt voor betere besluiten
27 jun 2022Organisatie
De toxische werkomgeving
27 jun 2022Organisatie
Meetingpoint = weetingpoint
21 jun 2022Organisatie
Een blik op het afgelegde leiderschapstraject binnen een atypische organisatie in transitie (longread)
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Boeken businessmodellen

    SnappStorySnappStory
    Start-up: van idee tot exit
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Managementboek van het Jaar
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing