• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel12 dec 2018

Van beheersing naar bedoeling

Organisatie

Excellerende organisaties houden de zaken liefst zo eenvoudig mogelijk en blijven dicht bij de menselijke natuur. ‘Verdraaide organisaties’ doen juist het tegenovergestelde. In het gelijknamige boek laat Wouter Hart zien hoe je de bureaucratie terugdringt en de prestaties en het werkplezier van de professionals versterkt.

Wouter Hart: ga staan voor de bedoeling
Wouter Hart: ga staan voor de bedoeling

In Verdraaide organisaties zijn de natuurlijke principes van organiseren bedolven onder een lawine van kunstmatige managementlogica. Zij werken op basis van een door henzelf gecreëerd systeem waarin allerlei regels, afspraken en procedures de toon aangeven. Maar hoe ze ook hun best doen om hun processen te beheersen en daardoor hun beleidsdoelen te realiseren, de klant én de professionals die het werk moeten doen worden er meestal niet beter van.

Organisatieadviseur Wouter Hart en zijn medeschrijver Marius Buiting, directeur van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorginstellingen, prikken de ‘mythe van beheersbaarheid’ door en vervangen hem door een nieuwe manier van organiseren. Deze is gebaseerd op hoe écht succesvolle ondernemingen werken: niet vanuit de regels, maar vanuit de bedoeling van de organisatie. Ze nemen de vraag van de klant en de passie van de professional als uitgangspunt voor hun activiteiten en gebruiken de ‘systeemwereld’ als ondersteunend instrument. Zo bereiken ze een hogere klantwaardering, een grotere medewerkerstevredenheid en veel betere financiële resultaten.

De cirkels en hun kenmerken (klik voor groter)

De cirkels en hun kenmerken (klik voor groter)

De kunst is om de denkrichting (de pijl) in een verdraaide organisatie weer terug te zetten in de juiste richting. Dan ontstaat er een werkend alternatief voor een niet-efficiënte of niet-effectieve werkwijze. Aan het eind van het boek worden een aantal voorbeelden van zo’n omkeeroperatie gegeven. Een van de voorbeelden is hier opgenomen.

Stress in de zorg

Een voorbeeld uit de gezondheidszorg toont aan hoe het ‘rechtzetten’ van een verdraaide organisatie letterlijk en figuurlijk winst op kan leveren. Uit onderzoek blijkt dat symptomen van stress bij medewerkers in de zorg vooral worden veroorzaakt door tijdsdruk, onvoldoende overlegmogelijkheden met collega’s en een sterk prestatiegerichte leiderschapsstijl op de afdeling. Aandacht voor elkaar, zorgzaamheid – niet alleen voor de patiënten, maar ook voor collega’s – en voldoende tijd voor intercollegiaal overleg blijken juist factoren die de stress verminderen. En dat zijn bij uitstek de kenmerken van een organisatie die werkt volgens de principes die Hart
in zijn boek propageert. Een besturingsfilosofie die antwoord geeft op de paradox waarmee echt succesvolle ondernemingen zo goed weten om te gaan: ‘vrijheid geven en daardoor meer grip (en betere resultaten) krijgen’.

Kenmerken van de twee pijlrichtingen (klik voor groter)

Kenmerken van de twee pijlrichtingen (klik voor groter)

  • Meer informatie over Verdraaide Organisaties >>>

Samenvatting: Loes Meeuwissen

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Boekbespreking Organisatie organisatieontwikkeling Verdraaide organisaties Wouter Hart

Verder lezen

3 mrt 2021Organisatie
Twee derde van (thuis)werkend Nederland staat weer te popelen om naar kantoor te gaan
2 mrt 2021Organisatie
Recensie Emotionele integriteit: Geen eenvoudige kost, maar uitermate boeiend
1 mrt 2021Organisatie
Raakvlakken staan garant voor gedoe
19 feb 2021Organisatie
Video: Patronen met Danielle Braun
18 feb 2021Organisatie
Organisatorische netwerkanalyse als basis voor de organisatie van de toekomst
17 feb 2021Organisatie
Decisions by Design: de beste weg naar een duurzaam besluit

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs organisatie

    Raakvlakken staan garant voor gedoe1 mrt 2021
    Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?12 feb 2021
    Brief Nicoline Mulder: Over het nieuwe managementdiscours3 feb 2021
    Brief aan Nicoline Mulder: Over je nieuwe boek ‘Chaordisch organiseren’26 jan 2021
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken organisatie

    Goed teamwerk
    Reflecteren voor commissarissen en toezichthouders
    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
    Werk heeft het gebouw verlaten
    Advieswerk in verwaarloosde organisaties
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing