• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel17 feb 2017

Verandering vraagt om knutselruimte

Verandermanagement

De diensten en producten van de organisatie vragen om presteren en weinig fouten, de verandering vraagt daarentegen om knutselen en het leren van fouten.

Strikt genomen slaagt een experiment ook als de uitkomst niet werkbaar is: dát heb je er dan immers van geleerd. Onbedoelde uitkomsten maken onlosmakelijk deel uit van het experiment. Eigenlijk heb je natuurlijk liever dat het experiment in een keer het gewenste resultaat oplevert. Maar bij leren hoort nu eenmaal vallen en opstaan. En dat ongemak maakt uitproberen lastig. Je moet immers iets doen waar je nog niet vertrouwd mee bent en dat dus moeizamer en langzamer gaat. Dat kan botsen met de snelheid en foutloosheid die het realiseren van je gewone werk vraagt.

Knutselen en experimenteren vragen ruimte. Het helpt als die ruimte er is naast het gewone werk. Als het productievolume minder mag of de foutenmarge omhoog. Zonder die ruimte wordt al snel voorrang gegeven aan het Gewone werk. Het is immers dat gewone dagelijkse werk waar medewerkers vaak als eerste op worden aangesproken door leidinggevenden, collega’s of klanten.

Je kunt experimenteren ook buiten de dagelijkse werksituatie organiseren. Dan bouw je een ‘laboratorium’ waar je geknutsel niet direct het gewone werk ontregelt. Het nadeel is dat je het daarna alsnog moet integreren op de werkplek, maar het voordeel is dat je weinig schade aanricht. Experimenteren buiten het werk doe je bijvoorbeeld door middel van pilots, games, rollenspellen of simulaties, al dan niet buiten de deur. Maar je kunt mensen ook tijdelijk op locaties laten werken waar het al op de beoogde manier werkt.

Door: Leike van Oss en Jaap van ’t Hek, auteurs van Onderweg en hun nieuwe boek Onomkeerbaar.

Onomkeerbaar - cover druk final.inddHet boek: Onomkeerbaar
Onomkeerbaar is een boek voor managers, directeuren en bestuurders die veranderingen willen laten beklijven. Voor middenmanagers, chefs en teamleiders die de geplande veranderingen moeten coördineren. En voor adviseurs, beleidsmedewerkers en projectleiders die de transitie proberen te begeleiden van plannen naar realiteit. Net als de vorige boeken is Onomkeerbaar geen ‘how-to’-boek. De auteurs bieden de lezer vooral inzichten en handvatten voor een realistisch veranderproces.

  • Meer informatie over Onomkeerbaar >>>

 

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

change management leidinggeven Organisatie Verandermanagement

Verder lezen

2 mrt 2021Verandermanagement
Waarden onder druk door onmacht
28 feb 2021Verandermanagement
Emotie-emancipatie
18 feb 2021Verandermanagement
Wat hoort, werkt niet; en wat werkt, hoort niet
16 feb 2021Verandermanagement
De perfecte samenleving
5 feb 2021Verandermanagement
Helpen veranderen met een ‘spirit of inquiry’ (Longread)
3 feb 2021Verandermanagement
Streef naar consistentie

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs verandermanagement

    Emotie-emancipatie28 feb 2021
    Belofte maakt schuld2 feb 2021
    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang6 jan 2021
    Niet loslaten, maar anders loslaten28 dec 2020
    De kracht van kleine stapjes10 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken verandermanagement

    Het kleine boek voor grote verandering
    Traag Versnellen
    Mintzberg in essentie
    Onmacht - In samenleving en organisatie
    Veranderprogramma's die werken
    Veranderversnellers
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing