• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel16 jul 2021

    Verbeteren van de werknemerservaring topprioriteit

    Organisatie

    Nu bedrijven overstappen op een nieuwe manier van werken, is het aantal organisaties in West-Europa dat van het verbeteren van de werknemerservaring hun topprioriteit maakt, sterk gestegen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Willis Towers Watson, een wereldwijd adviesbureau. Maar hoewel werkgevers erkennen dat de aanpassing aan de nieuwe realiteit tijd zal kosten en een hybride werkmodel vereist, zijn veel werkgevers nog niet klaar om de uitdagingen aan te gaan.

    Uit de 2021 Employee Experience Survey blijkt dat bijna alle ondervraagde werkgevers in West-Europa (91%) zeggen dat het verbeteren van de werknemerservaring de komende drie jaar een belangrijke prioriteit zal zijn voor hun organisatie, terwijl vóór de pandemie slechts 40% zei dat dit belangrijk was voor hun organisatie. En met goede reden. De meeste respondenten geloven dat een positieve werknemerservaring een belangrijke factor is voor het welzijn van werknemers (81%), betrokkenheid (74%), productiviteit (68%), en het aantrekken en behouden van talent (67%).

    Volgens de respondenten zal het tijd zal kosten om zich volledig aan te passen aan een wereld na de pandemie. Slechts 9% zegt dat de pandemie voldoende is afgenomen om tijdelijke pandemie gerelateerde beleidsmaatregelen en programma’s te beëindigen. De rest gaf aan dat ze daar in de tweede helft van dit jaar (42%) of in 2022 of daarna (49%) klaar voor zullen zijn. Hoewel werkgevers verwachten dat het percentage werknemers dat voornamelijk op afstand werkt, zal dalen van 51% nu tot 21% over drie jaar, verwachten ze dat een op de drie werknemers (34%) over drie jaar zal werken in een combinatie van op locatie en op afstand, een verdubbeling ten opzichte van het huidige aantal (17%).

    “Of het nu komt door maatregelen van de werkgever, zoals loonsverlagingen en ontslagen, of door virtueel werk en persoonlijke problemen van sommige werknemers, de pandemie heeft bij veel organisaties tekortkomingen in de werknemerservaring aan het licht gebracht,” aldus Joris Wonders, Head of Talent & Rewards West-Europa bij Willis Towers Watson. Hij voegt eraan toe: “Het verbeteren van de werknemerservaring is daarom een noodzaak geworden voor werkgevers, en dit zal tijd kosten en uitdagingen met zich meebrengen waar velen op dit moment niet op voorbereid zijn.”

    Leestip
    Niets meer missen?
    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    Hybride model voor veel functies

    Bijna negen op de tien werkgevers (87%) erkennen dat de nieuwe arbeidsmarktsituatie voor veel functies een hybride model zal vereisen, maar veel werkgevers zijn nog niet klaar om die ambitie waar te maken. Slechts vier op de tien (42%) van de respondenten in de regio zijn van plan om loopbanen aan te passen als reactie op veranderingen in de manier waarop werk wordt verricht. Een vergelijkbaar percentage (39%) past Total Rewards aan om te kunnen inspelen op een veranderd personeelsbestand. Meer dan de helft van de werkgevers in de regio (57%) is flexibel wat betreft waar of wanneer het werk wordt gedaan.

    Het gebruik van digitalisering om de werknemerservaring in de komende drie jaar fundamenteel te veranderen, wordt door een groot deel (75%) van de ondervraagde bedrijven in West-Europa genoemd als een belangrijk aandachtspunt. Bedrijven willen de werknemerservaring verbeteren door hun aanbod te verbeteren of onderdelen van hun programma’s aan te passen aan de behoeften op de volgende gebieden: leren en ontwikkeling (63%); opleiding van managers (61%); inclusie en diversiteit (61%); en flexibele werkregelingen (59%).

    Antoinette Lefevre-Stevens, Director Employee Experience West-Europa bij Willis Towers Watson, zegt: “Nu organisaties vooruitkijken naar een tijdperk na de pandemie, is het van cruciaal belang dat zij in staat zijn de werknemerservaring te verbeteren. Om te slagen, moeten ze beginnen met een gedurfde employee experience-strategie die hun bedrijfsstrategie ondersteunt en gebaseerd is op een consistent model. Daarna kunnen ze overgaan tot de uitvoering – door programma’s en beleid aan te passen aan flexibel werk, werknemers eerlijk te betalen, de verstrekking van secundaire arbeidsvoorwaarden en welzijnsprogramma’s te verbeteren, werknemers te ondersteunen in een flexibele werkomgeving en Total Rewards-programma’s af te stemmen op de behoeften van een divers personeelsbestand.”

    Bron: Willis Towers Watson

    Laatste update: 05 jul 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    HRM Hybride werken Organisatie wendbare organisatie

    Verder lezen

    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
    29 jul 2022Organisatie
    Antropologisch vakantiedoeboek
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing