• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel20 okt 2015

    Vergroot de verbetercultuur met Lean Auditen

    Kwaliteitsmanagement

    Inspireren, leren en ontwikkelen, dat zou het doel van audits moeten zijn. Toch wordt dit in de praktijk lang niet altijd met interne audits bereikt.

     

    Audits zijn in sommige organisaties een ‘moeten’ geworden, die eens per jaar uitgevoerd dienen te worden voor behoud van het kwaliteitscertificaat. Jammer, als je je bedenkt dat er zoveel rendement te halen is uit interne audits. De vraag is: ‘Hoe maak je een audit weer inspirerend en lerend?’

    Een traditionele non-conformiteiten audit inspireert vaak niet meer. Alleen al de naam suggereert dat een audit erop is gericht dié afwijkingen te detecteren die ‘afwijken van’ of ‘niet conform’ de norm zijn. Kwaliteit gaat verder dan een voorgeschreven norm. Kwaliteit wordt gezien als datgene waarvan we allen zeggen dat het ‘waarde toevoegt’ voor klant en organisatie.

    We raken hiermee al de filosofie van Lean Management. Die filosofie vormt de basis voor de auditvorm Lean Auditen. Bij Lean ligt de focus niet op controleren, maar juist op leren en vandaaruit het voorkomen van fouten in de toekomst.

    Met een Lean Audit worden diepgaand de bronnen geanalyseerd die de oorzaak vormen van verspillingen of belemmeringen in het continu verbeteren. Hierbij worden alle betrokkenen in het proces betrokken en heeft de auditor de rol van coach en analyticus. Vanuit de analyse worden adviezen gegeven voor het aanpakken van deze oorzaken.

    Een Lean Audit draagt daadwerkelijk bij aan de effectiviteit van de organisatie, voegt waarde toe voor klanten en inspireert medewerkers tot leren en continu verbeteren. Deze auditvorm gaat daarmee terug naar de essentie van waarvoor interne audits zijn bedoeld. Een hoger rendement van een interne audit is het resultaat.

    Wilt u onderzoeken of processen effectief zijn ingericht met het oog op ‘waarde toevoegen voor klanten en verspillingen terugdringen’ of wilt u continu verbeteren nog beter verankeren in de organisatie? Lean Auditen combineert de principes van Lean Management met auditing. Meer weten over Lean Auditen? Download het gratis e-boek.

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Procesmanagement

    Verder lezen

    22 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Churnonderzoek: zo doe je het
    21 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Een cultuur van continu verbeteren en de rol van het management
    20 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    De waardematrix: zo gebruik je hem
    18 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Van sturing op transacties naar koesteren van langetermijnrelaties
    15 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Projecten: de verschillende soorten en typen
    11 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    3 misverstanden die datakwaliteit vertroebelen

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Het Groot Online Werkvormenboek
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Recente reacties

    • Martin van Staveren op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Cor Lubach op Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing