• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel6 feb 2017

    Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen

    Leiderschap

    Medewerkers die hun collega’s vertrouwen hebben 31 procent meer kans hun werk leuk te vinden dan medewerkers die hun collega’s niet vertrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van het WorkHuman Research Institute. Vertrouwen als sleutel naar het hebben van een leuke baan.

    Het is natuurlijk logisch dat je werk leuker is wanneer je jouw collega’s vertrouwt. Als je de hele dag spichtig moet zijn, over je schouder moet kijken, je bureau angstvallig in de gaten moet houden, en je eerst angstig aan je koffie moet ruiken om er zeker van te zijn dat er geen Maggi hot in zit, dan is je werk niet leuk. Sterker nog, dan is er structureel iets mis met je werkomgeving.

    Maar meestal valt dat wel mee gelukkig. Toch is echt vertrouwen een ding dat je niet altijd meemaakt op de werkvloer. Vaak ontstaat het pas als je met je collega’s zware tijden meemaakt, of heel veel traint en oefent met je collega’s en leidinggevenden. En dat gebeurt helaas zelden bij een gemiddeld bedrijf.

    De vraag is ook: hoe kom je erachter dat je collega’s te vertrouwen zijn? De beste manier is de snelste manier, maar ook de moeilijkste manier: vertrouwen geven. Als jij je collega’s gewoon vanaf dag 1 vertrouwen geeft, toegang tot alles, geen geheimen hebt, en ze je laatste tientje gewoon uitleent, dan krijg je vertrouwen terug.

    Vertrouwen krijgen, is vertrouwen geven

    Collegereeks Nieuw leiderschap
    Leiderschap in complexe organisaties van nu

    Vertrouwen krijgen, is vertrouwen geven. Zeker als leidinggevende, als manager, is dat van belang. Als jij achter de rug van mensen om informatie over hen verzamelt, of als jij er een dagelijkse praktijk van maakt om je werknemers te controleren, dan zullen ze je niet vertrouwen. Omdat jij hen niet het vertrouwen geeft. En dan hebben ze het minder naar hun zin op het werk, of ze worden zelfs ziek van jouw (gebrek aan) leiderschap.

    Uit allerlei onderzoeken blijkt dat mensen die het wel naar zin hebben op het werk, beter presteren. Ze zijn dan eerder bereid om wat extra’s te doen, en ze doen hun normale werk gewoon beter. En daar wordt iedereen blij van. Want goede resultaten zorgen vaak ook voor een betere sfeer dan wanneer doelstellingen niet gehaald worden.

    Al manager heb je dus de sleutel in handen: geef je collega’s vertrouwen. Dan krijg je het terug, en heeft iedereen het naar zijn zin. Simpel eigenlijk, nietwaar?

    En de resultaten van dat onderzoek uit de eerste alinea, die staan hier >>>

    Door: Eduard van Brakel

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag Blog Leiderschap leiderschapsstijlen persoonlijk leiderschap persoonlijke effectiviteit

    Verder lezen

    16 aug 2022Leiderschap
    Waardengericht leiderschap: met je kompas zorgen dat het écht is
    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing