• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel28 jan 2011

    Vier stappen om conflicten in een team op te lossen

    Geen categorie

    Ruzies, conflicten of op z’n minst fikse onenigheid: geen team komt er op z’n tijd onderuit. Harvard Business Review geeft een aantal tips die kunnen leiden tot het oplossen van conflicten in uw team. Ga het probleem te lijf in vier stappen.

    1. De eerste en meest fundamentele stap: Bepaal de oorzaak van het conflict. Dat kan door het stellen van de volgende vragen:

    • Waarom hebben teamleden ruzie met elkaar?
    • Is er sprake van een dieper liggend persoonlijkheidsconflict?
    • Is een van de teamleden koppig?
    • Wil een van de teamleden dat alles hoe dan ook volgens zijn of haar manier verloopt?

    De antwoorden op deze vragen helpen om te ontdekken of de oorzaak van het conflict veroorzaakt wordt door gedrag of door de situatie. Is dat helder, ga dan verder met de volgende stappen:

    2. Onderhandel. Zoek een oplossing die werkt voor alle leden van het team. Zelf een oplossing dicteren kan averechts werken. Wijs er op hoe belangrijk het is dat iedereen accepteert dat niet iedereen het overal over eens is.  Moedig de teamleden aan om gemeenschappelijke grond te vinden en om nieuwe mogelijkheden te verkennen.

    3. Stimuleer actief luisteren. Geef de ruziënde teamleden de ruimte om hun gevoelens te uiten, en vraag ze waarom ze zich zo voelen. Vraag ze om interesse te tonen in de anderen en voor wat de anderen te zeggen hebben. Vertel bijvoorbeeld dat ze niet moeten gaan zitten tekenen of friemelen of voortdurend andere sprekers onderbreken. Actief luisteren leidt ook tot het stellen van vragen die sprekers aanmoedigen dieper in te gaan op hun ideeën.

    4. Zorg voor vergevingsgezindheid. Zodra het team de strijdbijl heeft begraven, moeten de teamleden worden aangemoedigd om de ander(en) te vergeven dat hun gevoelens zijn gekwetst of hun ego’s beschadigd. De beste manier om vergevingsgezindheid te stimuleren is door zelf vergevingsgezind te zijn. Belangrijk: Koester geen wrok, blijf niet namokken als een conflict is opgelost. En denk er ook aan je te verontschuldigen als je zelf iets verkeerd hebt gedaan.

    Bron: Harvard Business Review

    Meer weten over teams?

    • Kom naar ons event Topteam in 1 dag >>>
    • Of lees de preview van Topteams van bergbeklimster Katja Staartjes en fotograaf Menno Boermans >>>

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Signaal teambuilding teamcoaching Teammanagement teamontwikkeling

    Verder lezen

    28 dec 2017Geen categorie
    Gelukkig nieuwjaar!
    1 sep 2016Geen categorie
    OverManagement.nl heet nu Management Impact
    8 aug 2016Geen categorie
    Sportificering
    8 aug 2016Geen categorie
    Brexit: van beheersing naar risico
    1 jun 2016Geen categorie
    Heineken wint opnieuw RQ Award
    1 dec 2015Geen categorie
    Banken blijven spelen met het geld van anderen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over

    Het zit hier in de muren13 dec 2019
    Groot, oud en … lean?13 dec 2019
    Enterprise Risk Management (ERM), wat is het?13 dec 2019

    Boeken over

    Spelen met samenwerking
    Deep Democracy
    Opgavegericht Teamleren

    Events over

    Collegereeks Leiderschap van Nu
    Collegereeks Circulaire Economie

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing