• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel2 jun 2022

Vliegende KPI’s en de faalparadox

Kennisfestival, Kwaliteitsmanagement

‘Leuk Frank, die focus op leren en ontwikkelen. Maar hoe zit dat als ik werk in een omgeving waarin continu presteren de norm is? De kpi’s vliegen me hier om de oren. Wij hebben geen ruimte om te leren, want dan lopen onze klanten weg naar de concurrent.’

Geschatte leestijd: 2 minuten


Dit hoor ik vaak van mensen in de zaal bij mijn lezingen en workshops. Ik snap heel goed dat mensen dit denken. kpi’s staan bij mij trouwens voor Killing Personal Innovation in plaats van Key Performance Indicator. Zodra de focus alleen maar op presteren ligt, dan is er weinig ruimte voor innovatie en experimenten. Juist innovatie is nodig als de markt, wetgeving en technologie in rap tempo veranderen.

En dan hebben we ook de faalparadox nog

De faalparadox vind ik een grappig iets. De focus op leren zorgt ervoor dat je beter presteert dan wanneer je alleen zou focussen op presteren. Hoe komt dat? Als je focust op leren, dan sta je ervoor open om meerdere strategieën te proberen. Werkt die ene manier niet? Dan kun je een andere manier proberen, want het doel is iets leren.

De focus op leren zorgt ervoor dat je beter presteert dan wanneer je alleen zou focussen op presteren.

Superfalen
Creëer radicale openheid over fouten in organisaties: klik hier en bestel op Businezz

Ligt je focus op presteren, dan is de kans groot dat je een strategie kiest die zich al bewezen heeft. Op lange termijn leer je zo minder dan wanneer je focus op leren ligt. Daarom heet het de faalparadox. Wil je beter presteren? Focus op leren en ontwikkeling in plaats van op presteren.

Ook een paar leuke onderzoeken laten dit zien. Twee groepen sollicitanten kregen twee verschillende doelen. De eerste kreeg een prestatiedoel: zo snel mogelijk aangenomen worden. De tweede groep kreeg een leerdoel: ontwikkel je sollicitatievaardigheden en probeer nieuwe strategieën uit. Uit de groep met de leerdoelen vonden meer mensen een baan. En nog sneller ook.

Hetzelfde gebeurde bij twee salesteams. Het eerste team kreeg als prestatiedoel om het marktaandeel met vijf procent te verhogen. Het andere team kreeg als doel: bedenk vijf nieuwe strategieën om het marktaandeel te verhogen. En, wat denk je? Het tweede team boekte meer succes.

  • Tip:
    Ga eens experimenteren met het inzetten van een leerdoel bij prestatiemomenten.

Wat voor doelen stellen jullie als team of organisatie? Zijn dat prestatie- of leerdoelen? En welk effect hebben die doelen op het maken van fouten? En hoe is jullie beoordelings- en functioneringssysteem ingericht?

Bron: Superfalen

Door: Frank Deuring

Laatste update: 09 jun 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Frank Deuring Kwaliteitsmanagement leren van fouten organisatieontwikkeling superfalen

Verder lezen

24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
15 jun 2022Businessmodellen
Een hipster, een hacker en een hustler
15 jun 2022Innovatie
Slimme modellen: Wat is de Discover Weekly van jouw branche?
14 jun 2022Kennisfestival
Krachten die op je comfortzone inwerken
2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
De vier kernelementen van een procesontwerp
23 mei 2022Kwaliteitsmanagement
Geraakt worden als basis voor goede samenwerking (Longread)
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs kennisfestival

    Wat is dienend-leiderschap?25 okt 2021
    Wanneer de leiding haar verantwoordelijkheid niet neemt23 aug 2021
    Shirine Moerkerken pleit voor het eren van (functioneel) conflict: Conflict eren26 apr 2021
    Elke dag met positieve energie aan het werk: minder hyperen in 3 stappen17 nov 2020
    Video Arjen Banach: als je doet wat je altijd deed, krijg je steeds een beetje minder30 mrt 2020
  • Boeken kennisfestival

    De Corporate Yogi
    Superfalen
    Politiek sensitief aan de slag
    Het SUPERBREIN-geheim
    De krakende comfortzone
    Dienend-leiderschap
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing