• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel2 dec 2015

‘Voorbeeldgedrag is de enige top-down-verander-strategie die werkt’

Verandermanagement

Een impressie van het Jaarcongres Verandermanagement 2015.

‘De meest succesvolle aanpak voor veranderen bestaat niet’, aldus Jasper Wijk op het Jaarcongres Verandermanagement 2015, dat op 1 december in Arnhem plaatsvond. Hij onderzocht voor Vakmedianet wat volgens veranderprofessionals de meest succesvolle veranderaanpak in de praktijk is. ‘Veranderen doe je samen en contextafhankelijk,’ volgens de onderzoeker. En dat kwam ook steeds weer naar voren uit de betogen van de verschillende sprekers op het goedbezochte congres onder leiding van dagvoorzitter Ben Tiggelaar.

Helderheid, veiligheid en voorbeeldgedrag

‘Verandering is de enige constante,’ de Griekse filosoof Heraclitus zei het lang geleden al. En met de snelheid waarmee de wereld vandaag de dag complexer wordt, kun je onmogelijk alles meer vatten in regels en procedures. Je kunt niet alles managen. Je gaat van hiërarchie naar netwerken. Dat betekent dat mensen gebruik moeten maken van hun professionele ruimte, aldus André Wierdsma. ‘Máár’, zegt hij, ‘ruimte ontstaat door grenzen. Zonder grenzen is er geen ruimte, maar alleen leegte.’
‘Heldere afspraken geven vrijheid. Heldere waarden geven veiligheid.’ En veiligheid is een andere belangrijke factor bij veranderen. Mensen willen pas veranderen als ze zich gehecht voelen. Zich veilig voelen. Als leider moet je zoveel stabiliteit bieden, dat mensen mee willen veranderen. ‘En,’ betoogt Wierdsma: ‘Voorbeeldgedrag is verandering in actie. Voorbeeldgedrag is de enige top-downstrategie die werkt. Een leider die al bij aantreden onderhandelt over zijn vertrekpremie, kan het wel vergeten als hij meer betrokkenheid verlangt van de medewerkers.’

Versterk je brein

‘Er spelen op dit moment zoveel krachten in de wereld, dat ons brein het niet meer kan overzien,’ aldus Margriet Sitskoorn. Sitskoorn legt uit dat als je te veel van je hersenen vraagt, ze hun taken minder goed doen. Bovendien hebben mensen de neiging pijn en genot te volgen en te acteren volgens wetmatigheden. Dat werkt allemaal niet mee om flexibel in te kunnen spelen op de veranderingen in de wereld om ons heen. Gelukkig kun je je brein trainen: meer werkgeheugen, het vermogen impulsen te onderdrukken en meer flexibiliteit.

Minimal management

Paul Verburgt maakte bij ArbonNed een principiële keuze voor de volwassenheid van medewerkers en liet zien dat je een organisatie ook prima kunt runnen met een minimum aan management. Veel (staf)managers en regels hebben geen nut en ontkennen de natuurlijke bereidheid van werknemers om hun werk met toewijding te doen. ‘Maar bij zelfsturing hoort wel dat de hoogste baas heel duidelijk regels stelt. Grenzen stelt.’

Veranderen is een ambacht

Na de lunch geeft Shirine Moerkerken inzicht in de praktijk van een interventiekundige. Twee acteurs verlevendigen haar verhaal. Mensen creëren vaak hun eigen waarheden. In het begin is dat vaak functioneel ten opzichte van hun taak. Maar als de omstandigheden veranderen, kan dit disfunctioneel worden. Dan wordt het tijd deze waarheden te kraken en daarmee de vastgezette patronen in de organisatie. ‘Veranderen is een ambacht,’ aldus Moerkerken. Je hebt er vaardigheden bij nodig, zoals: contracteren (soms moet je ‘ja’ zeggen tegen de vraag, maar ‘nee’ tegen de opdracht), waarderen van het conflict (breng ook ter tafel wat niet gezegd mag worden) en het gebruik van taal als instrument (let op de eerste drie zinnen die mensen uitspreken, daarin ligt het probleem vaak al besloten).

Pragmatisch prutsen

‘Verandering is geen project, het is een proces. Je moet blijven kijken naar wat er gebeurt’, aldus Jaap van ’t Hek. ‘En behalve aandacht voor “ist” en “soll” moet er ook aandacht zijn voor “bleibt”. Wat werkt er al wel goed? Blijf daar vooral vanaf! Dat geeft ook veiligheid.’ Wat verder goed werkt volgens Van ’t Hek? Pragmatisch prutsen. ‘Ga aan de slag met de mensen die het echte werk doen en vertrouw erop dat ze weten wat er moet gebeuren.’

Uitsmijter

Het congres wordt afgesloten door spraakwaterval Jan van Setten. Zijn betoog maakt de aanwezigen niet alleen aan het lachen, maar zet ook aan tot nadenken. Altijd fijn, na een lange dag luisteren!
Anja Jalink, hoofdredacteur van cm:

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Interview

Verder lezen

2 mrt 2021Verandermanagement
Waarden onder druk door onmacht
28 feb 2021Verandermanagement
Emotie-emancipatie
18 feb 2021Verandermanagement
Wat hoort, werkt niet; en wat werkt, hoort niet
16 feb 2021Verandermanagement
De perfecte samenleving
5 feb 2021Verandermanagement
Helpen veranderen met een ‘spirit of inquiry’ (Longread)
3 feb 2021Verandermanagement
Streef naar consistentie

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs verandermanagement

    Emotie-emancipatie28 feb 2021
    Belofte maakt schuld2 feb 2021
    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang6 jan 2021
    Niet loslaten, maar anders loslaten28 dec 2020
    De kracht van kleine stapjes10 dec 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken verandermanagement

    Het kleine boek voor grote verandering
    Traag Versnellen
    Mintzberg in essentie
    Onmacht - In samenleving en organisatie
    Veranderprogramma's die werken
    Veranderversnellers
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing