• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel11 mei 2016

    Waarde toevoegen met merkvrijwilligers

    Kwaliteitsmanagement

    Bedrijven kunnen van hun klanten actieve, online vrijwilligers maken, die waardevolle input geven over producten.

    In lijn met de groei en bloei van internetforums en social media, proberen steeds meer bedrijven de betrokkenheid van klanten te vergroten. Maar hoe zet je een succesvol cocreatie-initiatief op?

    Grote ondernemingen als Ikea, Starbucks en Lego hebben de afgelopen jaren grote initiatieven gelanceerd, maar de resultaten waren nogal wisselend. Het kan lastig zijn om klanten zover te krijgen om onbetaald hun mening te ventileren. En vaak zijn de meest enthousiaste klanten ook de meest kritische klanten, die elk foutje rond een merk als een persoonlijke belediging zien. Hun feedback is niet noodzakelijkerwijs representatief voor de grotere customer base.

    De merkvrijwilligers

    Mensen van Karlstads Universitet en de Franse Kedge Business School onderzochten de online samenwerking tussen automaker (en Fiat-dochter) Alfa Romeo en zijn meest toegewijde klanten ofwel ‘merkvrijwilligers’ – de zogeheten Alfisti. Zij analyseerden onder meer 835 online conversatiedraadjes en ruim 14.000 commentaren op alfisti.com.

    Merkvrijwilligers zijn enthousiaste klanten die bereid zijn om een flink deel van hun vrije tijd te besteden aan het geven van commentaren rond producten en diensten. Nuttig en waardevol.

    De onderzoekers concluderen dat er een ‘specifieke vorm van compromis’ moet worden gesloten, willen de merkvrijwilligers geen spijt krijgen van al die onbetaalde input. Beschouw zulke betrokken gebruikers niet als onbetaalde werknemers – en ga ze evenmin betalen voor hun inspanningen.

    Ego

    Het Alfa Romeo-management trapte wel in die valkuil, waardoor het Alfisti-project veel minder opleverde dan haalbaar was geweest (al kreeg Alfa Romeo toch nog 70 bruikbare ideeën in de schoot geworpen). Essentieel: merkvrijwilligers verwachten vooral dat hun ego wordt gestreeld – en goed ook. Ze willen een speciale positie hebben, een essentieel onderdeel zijn van de merkfamilie. Doe er alles aan om die verwachtingen in te lossen en geef ze heel veel erkenning en credits.

    Bron: Marketing Theory

    Laatste update: 11 may 2016

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Kwaliteit Kwaliteitsmanagement marketing

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    2 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Toekomstverkenning en leren in het MCS van Nederlandse ziekenhuizen (Longread)
    1 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    CMMI: Capability Maturity Model Integration
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    24 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    Het A3 voortgangsgesprek: een stappenplan
    2 jun 2022Kwaliteitsmanagement
    De vier kernelementen van een procesontwerp

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs kwaliteitsmanagement

    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)1 mrt 2022
  • Boeken kwaliteitsmanagement

    Zeg dat nog eens
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing