• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel21 apr 2022

    Waarom zijn teams in de praktijk vaak te groot?

    Organisatie, Teammanagement

    In de praktijk zijn veel teams groter dan maximaal tien teamleden, soms zelfs veel groter. Waarom zijn teams in de praktijk vaak te groot? En hoe groot zijn de teams waar jij in werkt?

    Geschatte leestijd: 4 minuten

    Inhoudsopgave

    • Hoe komt het?
    • Alle redenen op en rij
    • Durf de teamsamenstelling te veranderen
      • In- en uitstroom

    Hoe komt het?

    Hoe komt het dat organisaties toch vaak werken met teams die groter zijn dan tien teamleden? Daar zijn meerdere redenen voor. Een belangrijke reden is dat organisaties teams vaak vormen op basis van een span of control van een leidinggevende. Teams bestaan dan al gauw uit vijftien tot zestig personen. Die teams worden wel team genoemd, maar kunnen eigenlijk helemaal niet als team functioneren, laat staan goed teamwerk realiseren.

    Alle redenen op en rij

    Andere redenen waarom organisaties toch grote teams vormen zijn bijvoorbeeld:

    • Een worsteling met een logische indeling. Veel organisaties vinden het moeilijk om een logische indeling te vinden voor teams, anders dan de span of control van een leidinggevende (zie de tips). Hiermee komen we terug bij de vraag die de meeste organisaties niet stellen: welk werk moet in teams worden uitgevoerd en waarom? Organisaties zijn weinig gewend om het werk anders te organiseren dan in teams.
    • Het rondkrijgen van een personele planning. Bijvoorbeeld in de zorg werken veel parttimemedewerkers. Teams in de zorg verlenen samen 24 uurszorg aan hun cliënten en zo’n 24-uursrooster rondkrijgen lukt vaak niet met maar maximaal tien teamleden in een team.
    • Teams indelen op werksoort, bijvoorbeeld een team personeel en organisatie, of een team inkoop, of een team frontoffice. Dan hangt de teamomvang af van hoeveel medewerkers de organisatie voor dat werk in dienst heeft.
    • Een organisatie-eenheid automatisch een team noemen, zonder er goed over na te denken of het wel een team is en moet zijn. Je zegt niet zo snel ‘de groep bovenbouw’, dan zeg je toch liever het bovenbouwteam.
    • Kijken naar sportteams, die vaak ook groter zijn en toch goede teamprestaties leveren. Die teams zijn echter niet zomaar te vergelijken met werkteams (zie het voorbeeld hiernaast).
    • Misschien wel de belangrijkste reden: de consequenties van te grote teams niet kennen of niet overzien. Veel organisaties weten niet dat te grote teams alleen al door hun omvang helemaal niet in staat zijn om goed teamwerk te realiseren. Er wordt toch nog gemakkelijk gedacht: wat maakt een paar meer nou uit.

    Stel als team regelmatig de vraag:

    • Hebben we nog de juiste mensen in ons team voor onze opgave?
    Goed Teamwerk
    Winaar van ooa Boek van het Jaar! Klik en bestel op Businezz

    Durf de teamsamenstelling te veranderen

    Onderzoekers stellen dat teams steeds meer tijdelijk zijn en steeds minder een vaste vorm aannemen die langdurig bestaat. Die beweging is er zeker ook, maar er zijn ook nog heel veel ‘stabiele’ teams in organisaties, die als ze eenmaal een team worden genoemd dat jarenlang blijven. In zulke teams lijkt het wel alsof er niets aan het team mag worden veranderd en een team zo stabiel mogelijk moet blijven. Welke ervaringen heb jij met het wisselen van teamleden in een team? In sommige organisaties wordt er alleen gewisseld van teamleden als een team slecht functioneert en is dat dus een teken dat er iets mis is in je team. Dit is niet erg stimulerend.

    Gek, hoe ‘vast’ we in dit patroon lijken te zitten. Zeker omdat het werk van een team in de loop van de tijd verandert en opgaven en doelen op basis van voortschrijdend inzicht soms een andere wending krijgen. Dan heb je misschien toch andere talenten, kennis en kunde nodig dan je in eerste instantie in je team hebt. Wat weerhoudt ons ervan de samenstelling van een team te veranderen?

    Lees ook:
    Goed Teamwerk, wat is het?

    In- en uitstroom

    Ik denk dat we bang zijn dat in- en uitstroom te veel verstoring geeft. Dat is natuurlijk een risico. Toch onderschatten we dan het risico dat er teamleden in een team zitten die er eigenlijk niet (meer) thuishoren66 of dat er teamleden ontbreken die eigenlijk wel hard nodig zijn.

    Wat is het effect van teamleden die niet echt meer een toegevoegde waarde hebben in het team? In het gunstigste geval blijven ze meedoen en verstoren ze het teamproces niet. Je hebt echter wel gelijk een rendementsverlies, want als team haal je niet meer het beste uit je team. Daarnaast is het frustrerend
    voor teamleden als ze het gevoel hebben dat hun bijdrage niet meer belangrijk is in het team. Pleit ik nu voor veel wisseling in teams? Nee, dat niet. Ik pleit er echter wel voor dat teams zich regelmatig kritisch afvragen of er nog steeds de juiste mensen in het team zitten. Dit lijkt voor veel teams een spannende vraag. Een ontkennend antwoord zegt echter niets over het vermogen van de individuele teamleden, maar zegt enkel dat de opgave of het doel van het team om een andere samenstelling vraagt. Concludeer je dat er niet meer de juiste mensen in je team zitten, heb dan het lef om de samenstelling te wijzigen.

    Bron: Goed Teamwerk

    Door: Karin Derksen

    Laatste update: 21 apr 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Karin Derksen organisatieontwikkeling teamcoaching Teammanagement teamontwikkeling

    Verder lezen

    18 aug 2022Samenwerken
    Teams: Waarom is onderlinge afhankelijkheid belangrijk?
    17 aug 2022Organisatie
    Doop je pen niet in de company’s inkt
    10 aug 2022Teammanagement
    Het managementteam: meer dan een ritueel
    9 aug 2022Organisatie
    Asteya: niet stelen
    8 aug 2022Organisatie
    Feedback van Rambo
    2 aug 2022Organisatie
    Weet jij het nog? Hoe gedraag je je nu het beste op de werkvloer? - Podcast
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing