• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel3 jul 2014

    Wat goede werkgevers doen

    HRM

    Sommige bedrijven hebben opvallend veel werknemers die echt betrokken en gemotiveerd zijn. Wat doen zij wat andere bedrijven niet doen?

    Voor managers is betrokken personeel een topprioriteit. Desondanks staat het er in de praktijk treurig voor op dat punt. In de gemiddelde onderneming is twee derde van de werknemers niet betrokken, blijkt uit onderzoek van researchbedrijf Gallup. Maar er zijn ook bedrijven waar werknemers juist zeer betrokken zijn. Gallup onderzocht over een periode van vijf jaar 32 exemplarische bedrijven qua personeelsbetrokkenheid (met bij elkaar 600.000 werknemers) – waaronder hotels, banken, productiebedrijven en ziekenhuizen. In deze ondernemingen is maar liefst 90% van het personeel echt betrokken…
    Hoe kan dat? Wat doen deze ondernemingen? Gallup heeft een aantal elementen gevonden die betrokkenheid creëren bij werknemers – en die de performance verbeteren.

    Zes best practices

    1.    Betrokken en nieuwsgierige leiders die willen verbeteren
    De attitudes, opvattingen en gedragingen van managers hebben een sterk effect op de cultuur en de medewerkers. Managers moeten het goede voorbeeld geven, elke dag. Daarbij is het geen schande om je een beetje kwetsbaar op te stellen en te laten zien dat je eraan werkt om beter te worden.

    2.    Zeer goede HR-mensen
    Veel executives hebben een hoge positie bereikt ondanks het feit dat het geen heel goede managers zijn. Daarom zijn er goede HR-mensen nodig die invloed kunnen uitoefenen op executives en ze accountable houden. De HR-experts leren de managers hoe ze het maximale uit hun mensen kunnen halen. Overigens: als je ontzettend goede HR-experts in dienst hebt, bind die dan stevig aan je – want zulke mensen zijn zeer zeldzaam.

    3.    Eerst de basisvoorwaarden voor betrokkenheid vervullen, dan pas inspirerende missies lanceren
    Die basisvoorwaarden zijn dat medewerkers weten wat van ze wordt verwacht, beschikken over wat ze nodig hebben om hun werk te doen, passen bij hun taken en voelen dat ze rugdekking hebben van hun managers. Pas dan kunnen (en zullen) zij zich committeren aan de grote missies die worden ingezet.

    4.    Gebruik een economische crisis nooit als uitvlucht
    Schrikbarend veel bedrijven gebruiken een crisis als excuus voor het feit dat het beroerd gesteld is met de betrokkenheid van hun mensen: ’tja, als de lonen worden bevroren kun je verwachten dat…’. De 32 onderzochte bedrijven, die net zo veel last hadden van de crisis als iedereen, en die dezelfde maatregelen moesten nemen, hebben de betrokkenheid van hun mensen zelfs versterkt. Dat doen ze door open te zijn, veranderingen snel door te voeren, continu te communiceren en hoop te bieden.

    5.    Vertrouw managers en hun teams, houd ze accountable en ondersteun ze intensief
    De ervaringen die medewerkers inspireren en stimuleren, zijn vooral lokaal – spelen zich af op de plek waar zij werken. Sterke teams met betrokken teamleden krijg je als zij de issues waarmee ze hebben te maken eigenhandig kunnen aanpakken en oplossen.

    6.    Een simpele aanpak voor performancemanagement waarbij prestaties worden erkend
    Erkenning van de prestaties van medewerkers is een zeer krachtige manier om mensen te ontwikkelen en naar nieuwe niveaus te brengen. Middelmaat behoort niet te worden geaccepteerd: elke (in)activiteit die tot niets (of iets negatiefs) leidt, creëert teleurstelling en holt de betrokkenheid uit.
    Bron: Peter Flade et al in HBR Blog Network, 1 april 2014.

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Verder lezen

    12 aug 2022HRM
    De workation wint terrein: tips voor een productieve en veilige trip
    5 aug 2022HRM
    Pensioen belangrijkere arbeidsvoorwaarde dan auto
    29 jul 2022HRM
    Zo realiseer je een efficiënt IDU-proces
    28 jul 2022HRM
    In strijd met de wet: 3 op 10 werkenden heeft verbod op nevenwerkzaamheden in contract staan
    28 jul 2022HRM
    25 jul 2022HRM
    Zeven op tien technische organisaties vinden dat er te weinig vrouwen in techniek werken

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs hrm

    Arbeidsverzuim: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden4 jul 2022
    Het Nieuwe Werken - Nomadisch Werken13 nov 2014
  • Boeken hrm

    Handboek Recruitment & Employer Branding
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing