• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel18 feb 2021

Wat hoort, werkt niet; en wat werkt, hoort niet

Verandermanagement

Wat hoort, werkt niet; en wat werkt, hoort niet.’ Het is een mooie vuistregel voor vernieuwing. Hij legt direct het spanningsveld van deze paradox bloot. Om iets te veranderen, moet je aansluiten bij de mensen met wie je werkt. Je moet door hen geaccepteerd worden, je moet positie krijgen of behouden en je moet snappen hoe het werkt in die specifieke situatie. Je moet dus aansluiting vinden. Aansluiting bij de mensen, bij wat ‘normaal’ is. Anders kun je nooit effectief zijn; je blijft dan iemand van buiten, een gekkie of gewoonweg een irrelevante figuur.

Aan de andere kant verandert er niets als je niet afwijkt. Als je alleen maar aansluit, blijft alles zoals het was. Je moet dus afwijken om verandering te bewerkstelligen. Afwijken van wat normaal is, van wat mensen gewend zijn. Maar niet zomaar afwijken. Je wijkt af met een doel. Dat doel ligt in het vraagstuk waar het over gaat. Bij dat vraagstuk sluit je juist aan als je afwijkt van wat er ‘normaal’ is in de organisatie.

Aansluiten

Daarom is het behulpzaam om niet te spreken over aansluiten versus afwijken, maar over aansluiten bij de organisatie (en de mensen, de normen, dat wat ‘normaal’ is) versus aansluiten bij het vraagstuk. Want dat vraagstuk vraagt vernieuwing, dus moet je doen wat het vraagstuk nodig heeft, en niet wat ‘normaal’ is. Maar ja, afwijken: dat geeft gedoe. Gedoe in je relaties met de mensen om je heen. Relaties die ertoe doen. Daarom is het niet altijd makkelijk om een veranderaar te zijn. Het levert gedoe op!

Ik ervoer dat gedoe zelf toen ik een directeur bleef doorzagen over de statements die hij deed in onze gesprekken over de verandering. Hij was stellig in zijn overtuigingen over hoe verandering werkt. Ik stelde zijn denkbeelden ter discussie. Dat was hij niet gewend en het schuurde met wat hij ‘normaal’ vond. Dat gaf dus ongemakkelijke gesprekken; gedoe. Ik vond het nodig omdat ik ermee aansloot bij het vraagstuk (dat onderzoekend werken verlangde) …

Humor helpt

Veranderkompas
Op de longlist voor Managementboek van het Jaar. Check voor meer info

Het helpt als je gedoe met humor tegemoet kunt treden, in het besef dat het er nu eenmaal bij hoort. Veel collega’s, zoals Jaap Boonstra, spreken over veranderen als een spel. Spel in de betekenis van play welteverstaan. Met de nadruk op speelsheid en ambachtelijkheid, in tegenstelling tot game, waarin de regels van het spel centraal staan. Kun je een veranderproces zien als een continu spel waarin je met elkaar zoekt naar wat werkt? Ik denk dat de spel-metafoor heel behulpzaam is in het omgaan met de ingebakken spanningen die veranderen met zich meebrengt. Ook in deze paradox is ‘spelen’ gewenst.

Bron: Veranderkompas

Door: Jelger Spijkerboer

Laatste update: 18 feb 2021

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

jelger spijkerboer Veranderen Veranderkunde Verandermanagement

Verder lezen

22 jun 2022Verandermanagement
Romeintje spelen
17 jun 2022Verandermanagement
Een redenering voor veranderen
15 jun 2022Verandermanagement
Realtime archiveren
4 jun 2022Verandermanagement
84% van de werknemers in Nederland gelooft niet echt in het verandervermogen van hun organisatie
16 mei 2022Leiderschap
Aspecten van leiderschap deel 9: Weerstand
10 mei 2022Strategie
Strategie van het papier af

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs verandermanagement

    Haantjescultuur11 feb 2022
    Inspiratie en resonantie18 okt 2021
    Vijf over twaalf24 aug 2021
    Wanneer de leiding haar verantwoordelijkheid niet neemt23 aug 2021
    Wat doe je met een verandermoe team?23 aug 2021
  • Boeken verandermanagement

    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Conflict eren
    Het kleine boek voor grote verandering
    Traag Versnellen
    Veranderen met appreciative inquiry
    Mintzberg in essentie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads verandermanagement

    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
    Whitepaper: Veranderen doe je zo!
    Whitepaper: De rol van professionals bij verandering: valkuilen en stappen
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing