• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel3 apr 2018

    Wat is innovatie? De definitie en de betekenis

    Innovatie

    Wat is innovatie? Innoveren betekent letterlijk vernieuwen. Vernieuwing is ook de basis van het begrip innovatie, maar kan niet als synoniem worden gezien.

    Wat is innovatie?

    Volgens Rogers en Shoemaker (in Flikkema & Jansen, 2004) gaat het om het toepassen van nieuwe technologieën in producten, diensten en processen. Andere auteurs (onder anderen Van der Aa & Elfring in Flikkema & Jansen, 2004) gaan meer uit van de ontwikkeling van de drie bovengenoemde processen zelf dan van de technologieën.

    Definitie van innovatie

    De definitie van innovatie: Het toepassen van nieuwe technologieën in producten, diensten en processen, of het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en processen.

    Maar wat is innovatie nog meer? Het kan voor een organisatie worden gezien als een doel om te bereiken, om hiermee een goede naam te verwerven en concurrentievoordelen te behalen. Kleinknecht (in Flikkema & Jansen, 2004) ziet innovatie meer als een middel dat moet leiden tot een verhoogde productiviteit. Erhardt (in Flikkema & Jansen, 2004:14) vindt in zijn onderzoek dat innovatie, mits op een goede manier gefaciliteerd, een voorspeller is van een snelgroeiende onderneming.

    Meten van innovatie

    Het meten van innovatie is lastig. Het valt niet uit te drukken in numerieke waarden en kan bovendien stuiten op discussies over wat wel en niet onder innovatie verstaan wordt. Een subtiele verandering in het productieproces is namelijk niet vanzelfsprekend een innovatie. In de industriële sector worden innovatieindicatoren gebruikt, zoals de uitgaven aan Research & Development, het aantal patenten, het aankondigen van nieuwe producten en diensten in vaktijdschriften en het omzetaandeel van nieuwe producten en diensten (Flikkema & Janssen, 2004:317).

    Leestip

    Niets meer missen?

    Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

    Innovatie komt ook voor in dienstverlenende bedrijven, waarbij de genoemde indicatoren niet van toepassing zijn. Flikkema en Janssen komen daarom met de volgende indicatoren gericht op de dienstverleningssector: het omzetaandeel van nieuwe diensten, de LIBIO (Literature Based Innovation Output)-maatstaf en uitgaven aan Business Development, R&D, externe adviseurs, ICT, marketing, opleiding en training, redesign en interne projecten.

    Innovatie voorwaarde voor MVO

    Innovatie wordt in de huidige maatschappij gezien als voorwaarde om met de trend van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) mee te kunnen komen (CSR Academy, 2008). Omdat de producten steeds milieuvriendelijker worden, moeten er steeds weer innovaties komen om de concurrenten voor of bij te blijven. Om maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzaamheid te bereiken is één innovatie daarom niet genoeg. Er zal continu geïnnoveerd moeten worden. Daarbij is er ook steeds meer aandacht voor disruptieve innovatie, die hele bedrijfstakken weet te ontwrichten.

    Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen

    Door: Jan Jonker, Frans Diepstraten, Jos Kieboom

    Laatste update: 13 jan 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    disruptieve innovatie duurzaamheid Innovatie Jan Jonker Strategie

    Verder lezen

    13 jan 2021Innovatie
    Onweerstaanbaar is maakbaar: Denk als een driesterrenchef
    6 jan 2021Innovatie
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie
    19 nov 2020Innovatie
    Disrupting disruption
    4 nov 2020Innovatie
    Datamonopolies ondermijnen de democratie
    2 nov 2020Innovatie
    Een veilig kantoor? Dat wil ik ook!
    23 okt 2020Innovatie
    Platformen lossen informatieasymmetrie op en verlagen zoekkosten

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs innovatie

    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
    Innovatie: balans tussen overschreeuwen en voor jezelf houden12 jun 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken innovatie

    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits
    Cover van het boek WavemakersWavemakers
    Cover De Corporate StartupDe Corporate Startup
  • Recente reacties

    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
    • Rindert Slagter op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Agnes Pavloff-Rubingh op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing