• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel3 apr 2018

Wat is innovatie? De definitie en de betekenis

Innovatie

Wat is innovatie? Innoveren betekent letterlijk vernieuwen. Vernieuwing is ook de basis van het begrip innovatie, maar kan niet als synoniem worden gezien.

Geschatte leestijd: 3 minuten

Inhoudsopgave

  • Wat is innovatie?
  • Meten van innovatie
  • Innovatie voorwaarde voor MVO

Wat is innovatie?

Volgens Rogers en Shoemaker (in Flikkema & Jansen, 2004) gaat het om het toepassen van nieuwe technologieën in producten, diensten en processen. Andere auteurs (onder anderen Van der Aa & Elfring in Flikkema & Jansen, 2004) gaan meer uit van de ontwikkeling van de drie bovengenoemde processen zelf dan van de technologieën.

Definitie van innovatie

    Het toepassen van nieuwe technologieën in producten, diensten en processen, of het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en processen.

Maar wat is innovatie nog meer? Het kan voor een organisatie worden gezien als een doel om te bereiken, om hiermee een goede naam te verwerven en concurrentievoordelen te behalen. Kleinknecht (in Flikkema & Jansen, 2004) ziet innovatie meer als een middel dat moet leiden tot een verhoogde productiviteit. Erhardt (in Flikkema & Jansen, 2004:14) vindt in zijn onderzoek dat innovatie, mits op een goede manier gefaciliteerd, een voorspeller is van een snelgroeiende onderneming.

Meten van innovatie

Het meten van innovatie is lastig. Het valt niet uit te drukken in numerieke waarden en kan bovendien stuiten op discussies over wat wel en niet onder innovatie verstaan wordt. Een subtiele verandering in het productieproces is namelijk niet vanzelfsprekend een innovatie. In de industriële sector worden innovatieindicatoren gebruikt, zoals de uitgaven aan Research & Development, het aantal patenten, het aankondigen van nieuwe producten en diensten in vaktijdschriften en het omzetaandeel van nieuwe producten en diensten (Flikkema & Janssen, 2004:317).

Innovatie komt ook voor in dienstverlenende bedrijven, waarbij de genoemde indicatoren niet van toepassing zijn. Flikkema en Janssen komen daarom met de volgende indicatoren gericht op de dienstverleningssector: het omzetaandeel van nieuwe diensten, de LIBIO (Literature Based Innovation Output)-maatstaf en uitgaven aan Business Development, R&D, externe adviseurs, ICT, marketing, opleiding en training, redesign en interne projecten.

Innovatie voorwaarde voor MVO

Leestip
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Innovatie wordt in de huidige maatschappij gezien als voorwaarde om met de trend van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) mee te kunnen komen (CSR Academy, 2008). Omdat de producten steeds milieuvriendelijker worden, moeten er steeds weer innovaties komen om de concurrenten voor of bij te blijven. Om maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzaamheid te bereiken is één innovatie daarom niet genoeg. Er zal continu geïnnoveerd moeten worden. Daarbij is er ook steeds meer aandacht voor disruptieve innovatie, die hele bedrijfstakken weet te ontwrichten.

Bron: Inleiding in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen

Door: Jan Jonker, Frans Diepstraten, Jos Kieboom

Laatste update: 18 feb 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

disruptieve innovatie duurzaamheid Innovatie Jan Jonker Strategie

Verder lezen

15 jun 2022Innovatie
Slimme modellen: Wat is de Discover Weekly van jouw branche?
30 mei 2022Innovatie
Wie worden de Amazon en Thuisbezorgd van de blockchain-wereld?
17 mei 2022Innovatie
Epics, features, user stories
6 mei 2022Innovatie
Loslaten om meer grip te krijgen: een mindset
25 apr 2022Innovatie
Waarom het vertrek van DPG Media de genadesteek is voor Blendle
22 apr 2022Innovatie
Supportprofessional digitaal vaardiger dan manager

Geef een antwoord

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs innovatie

    Innoveren? Reken af met deze hardnekkige mythes20 apr 2021
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
  • Boeken innovatie

    SnappStorySnappStory
    Start-up: van idee tot exit
    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Algoritmisering, wen er maar aan!
    Design Denken & Doen
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing