• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel26 mrt 2021

    Wat is coachend leidinggeven?

    Leiderschap

    De definitie van coachend leidinggeven is leidinggeven met de mindset van een coach. Een coach helpt zijn coachees in actie te komen en te veranderen. Maar een coach maakt gebruik van de kracht van degene die hij coacht. Hij gaat er vanuit dat zijn coachee zelf verantwoordelijkheid kan nemen en zijn eigen oplossingen kan verzinnen. Coachend leidinggeven wil dus zeggen dat je als leidinggevende met die blik naar je medewerkers kijkt. Dat je er van uit gaat dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen taak, werkgeluk en gezondheid.

    Om effectief coachend leiding te geven is het wel van belang dat je jezelf een beetje kent. Dat je zelfbewust en reflectief bent en ook van een afstand naar jezelf en je gesprekken kunt kijken. Want als alles loopt zoals je wil, is leidinggeven makkelijk, maar als het anders loopt dan je wilt, liggen valkuilen op de loer.

    Valkuilen bij coachend leidinggeven

    Een valkuil is dat je de mama-rol pakt, dat je je medewerker wilt redden, het op gaat lossen. Omdat je aardig wilt zijn, of omdat je denkt dat het te zwaar is voor je medewerker. Alleen, hier word je medewerker lui van en passief. Hij gaat meer en meer op je leunen. Hij gaat minder verantwoordelijkheid nemen. Een andere valkuil is de macho-rol. Je vertelt je medewerker wat hij moet doen. Je bent geïrriteerd en oordelend. Als jij in de macho-valkuil schiet wordt je medewerker soms wat bang of hij past zich te veel aan. Ook dan neemt je medewerker weinig verantwoordelijkheid. De derde valkuil is de mol: je zegt niet wat je eigenlijk zou moeten zeggen. Uit angst voor de gevolgen of de reactie van je medewerker. Of gewon omdat je er geen zin in of geen tijd voor hebt.

    Als je coachend wil leidinggeven, probeer je deze valkuilen te vermijden. Of je stapt er snel weer uit als je merkt dat je erin beland bent. Je kiest er telkens voor om de stap naar mature te maken. Met mature bedoel ik: gelijkwaardig. Je maakt jezelf niet groter of belangrijker dan je medewerker, maar ook niet kleiner of minder belangrijk. Als je mature reageert ben je eerlijk en duidelijk, maar ook menselijk en begripvol. Hard op de inhoud, zacht op de relaties. Je zoekt je de gelijkwaardigheid op in je interactie en neem je de verantwoordelijkheid niet over. Ook niet als een medewerker het moeilijk heeft.

    Coachend leidinggeven, hoe doe je dat dan?

    Online trainingsreek Echt coachend leidinggeven
    Pak écht je rol als coachend leidinggevende en schrijf je nu in

    Gedrag dat helemaal past bij coachend leidinggeven is:

    • Je houding naar de medewerker is gelijkwaardig. Je gaat ervan uit dat je evenveel recht hebt om je oké te voelen als je medewerker.
    • Je bent accepterend: je probeert in elk geval zo min mogelijk je oordeel te laten merken. Je toont begrip en empathie.
    • Je durft te benoemen wat er gebeurt in het hier en nu. Je bent eerlijk over wat je merkt en ervaart in het gesprek met je medewerker. Als het gesprek bijvoorbeeld stroef loopt, dan benoem je dat.
    • Je straalt zelfverzekerdheid uit.je bent niet geneigd jezelf groter te maken dan je medewerker. Dus je past jezelf niet te veel aan aan je medewerker maar bepaalt je eigen koers.
    • Je bent open en kwetsbaar. Je hebt dus niet de neiging jezelf groter te maken dan je medewerker. Je staat open voor andere meningen.

    Dit klinkt natuurlijk allemaal makkelijke gezegd dan gedaan. In de praktijk is het behoorlijk uitdagend om uit die macho, mama en mol valkuil te blijven en telkens mature te reageren. Vooral als je medewerker zeurt, jammert, traag is, passief doet, onzeker is, et cetera.

    Benieuwd naar wat je kunt doen als het moeilijk wordt? Wil je verdiepen in de verschillende valkuilen die jij herkent en leren hoe je daar uit blijft? Schrijf je dan nu in voor het event Echt coachend leidinggeven, gegeven door onder anderen Nadia van der Vlies, auteur van het boek No-nonsense leidinggeven.

    Door: Nadia van der Vlies

    Laatste update: 30 sep 2021

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    coachen coachend leidinggeven Leiderschap leidinggeven Nadia van der Vlies

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid
    15 jul 2022Leiderschap
    HR-handboek als obstakel voor waardering

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing