• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel15 sep 2021

    Wat is teamcoaching en wat doet de teamcoach?

    Teammanagement

    De taak van een teamcoach is simpelweg om ervoor te zorgen dat het team beter nadenkt; om te zorgen voor de ruimte, het veilige gevoel en de inspiratie die de teamleden nodig hebben om beter te reflecteren op de taken, uitkomsten, processen en manieren van werken in het team. Reflectie is een cruciale voorwaarde om een team effectiever en hechter te maken.


    Hier zijn twee gangbare definities van teamcoaching:

    ‘Het team helpen om door middel van reflectie en dialoog niet alleen de teamprestatie te verbeteren, maar ook de processen waarmee die prestatie wordt geleverd.’

    David Clutterbuck, 2007: 77

    en

    ‘Een team in staat stellen beter te functioneren dan de som van zijn delen, door zowel de missie als de externe en interne relaties van het team te verduidelijken. Dit is iets anders dan een coach die een teamleider helpt om het team beter te leiden, of die de individuele leden van een groep coacht.’

    Peter Hawkins, 2014

    Waarom teamcoaching?

    Het is geen gemakkelijke opgave om een team te helpen beter te gaan reflecteren. De coach moet het team uitnodigen en soms aanmoedigen om terug te blikken op wat er precies gaande is; wat al goed werkt voor het team, waar wellicht vooroordelen bestaan, welke kwetsbaarheden het team kent, maar vooral: wat het allemaal betekent en zegt over het team nu, en over de taken en uitdagingen van het team. Bovendien nodigt de coach het team ook uit om in het moment zelf te onderzoeken wat er hier en- nu gaande is, tussen teamleden of voor het team als geheel.


    De resultaten van goede teamreflectie:

    1. Begrip en inzicht – doorslaggevende factoren om te zorgen voor positieve verandering.
    2. Combineren van uiteenlopende meningen en gezichtspunten – leidt tot betere prestaties.
    3. Feedback voor de teamleden vanuit alle niveaus – inclusief terugkoppeling vanuit de basis naar de top, waardoor de leiding betere beslissingen neemt. Dit is in een reeks van onderzoeken aangetoond (voor een samenvatting, zie De Haan & Kasozi, 2014).

    Daarnaast zijn nog andere voordelen van teamreflectie overtuigend aangetoond. Uit een onderzoek naar 100 productieteams in China (Tjosvold e.a., 2004) bleek dat teams die reflecteerden op hun taken innovatiever waren. Uit een ander onderzoek (Schippers e.a., 2008) bleek dat dergelijke teams ook beter presteerden. Uit verder onderzoek in 2015 met bijna 100 teams in de Britse National Health Service (NHS) bleek reflectie in het bijzonder innovatie te bevorderen bij teams die het al druk hadden en onder zware druk werkten.

    Teamcoaching
    Gezamenlijke reflectie als motor voor prestatie. Bestel op Businezz

    Wie kan een teamcoach zijn?

    Teamcoaching is een van de vele rollen die een teamleider vervult. Een teamleider moet ook het team inspireren en op koers houden, beslissingen nemen voor het team, het werk van het team aanmoedigen en ondersteunen, en erop toezien dat het team alles doet wat nodig is.

    Ook anderen kunnen het team coachen:

    • Teamleden die van nature al vaardig reflecteren op hun werk – dus mensen die goede vragen kunnen stellen en kunnen verhelderen wat er gebeurt in het team.
    • Een behulpzame buitenstaander, bijvoorbeeld een intern adviseur of een leider op een hoger hiërarchisch niveau.
      • Een professionele (externe) teamcoach.

    Het heeft voordelen om coaching te laten doen door een (relatieve) buitenstaander, want deze kan naïevere vragen stellen en zelf een fris perspectief toevoegen aan de reflectie. Echter, of de coachinginterventies nu wel of niet door de teamleider zelf gedaan worden, teamcoaching is uiteindelijk steeds de verantwoordelijkheid van de teamleider. Die zal dit zelf moeten doen of ervoor moeten zorgen dat iemand anders het doet.

    Teamcoaching kun je op twee manieren aanbieden:

    1. Je kunt het team vragen om te reflecteren: stel een vraag of geef de teamleden de tijd om zich af te
      vragen hoe zij zich voelen, wat zij denken en hoe zij vinden dat het team het doet.
    2. Je kunt zelf bijdragen aan reflectie: vertel het team wat jou opvalt als jij naar het team kijkt – dingen
      die het team helpen om zichzelf beter te begrijpen.

    Bron: Teamcoaching

    Door: Erik de Haan

    Laatste update: 08 jun 2022

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    kennis teamcoaching Teammanagement

    Verder lezen

    10 aug 2022Teammanagement
    Het managementteam: meer dan een ritueel
    26 jul 2022Projectmanagement
    Het projectteam, een team bij uitstek
    22 jun 2022Leiderschap
    De invloed van ‘Multiple Team Membership’ op Goed Werk
    21 jun 2022Samenwerken
    Florerende teamleden: zorg voor de juiste voedingsbodem
    8 jun 2022Teammanagement
    Psychologische veiligheid; niet ‘nice-to-have’ maar een ‘must-have’
    7 jun 2022Teammanagement
    De binnenstroom – Verken je innerlijk theater
  • Boeken teammanagement

    Handboek procesbegeleiden voor teamcoaches
    Echt coachend leidinggeven
    Walk your meetingWalk your meeting
    Topservice voor veeleisende klanten
    Spelen met samenwerking
    Opgavegericht Teamleren
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing