• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel25 mei 2022

Werkplezier voor meeste werkenden cruciaal voor werkgeluk

Organisatie

Voor een ruime meerderheid (78%) van werkend Nederland is het investeren in werkplezier cruciaal om de productiviteit te verhogen. Met name overheidsmedewerkers hebben deze mening (84%), blijkt uit onderzoek van IT- serviceverlener Ictivity onder ruim 1.000 werkende Nederlanders. Na goedwerkende IT (54%) is werkplezier is dan ook de belangrijkste vereiste (49%) voor productiviteit.

Geschatte leestijd: 2 minuten

Thuiswerken stimuleert werkgeluk

Dat medewerkers werkgeluk als belangrijke vereiste zien voor productiviteit, betekent niet dat ze zichzelf hiervoor verantwoordelijk houden. Ruim twee derde (68%) van de werkenden legt de verantwoordelijkheid voor het realiseren van werkplezier buiten de medewerkers zelf. Een factor die wel bijdraagt aan werkgeluk, is de mogelijkheid om thuis te werken. Dit draagt voor zestig procent van de werknemers bij aan hun werkgeluk. Hierbij geldt hoe groter de organisatie, hoe meer mensen deze mening delen. De helft van de werkenden geeft bovendien aan thuis productiever te zijn dan op kantoor. 

Wilbert van Beek, algemeen directeur bij Ictivity: “Er is momenteel sprake van een groot personeelstekort en veel organisaties kampen met een groot aantal openstaande vacatures. Des te belangrijker dus om te investeren in het werkgeluk van je medewerkers, zodat je hen betrokken houdt bij de organisatie. Zoals het onderzoek laat zien, bepaalt werkgeluk ook hoe productief mensen zijn.’

Handboek werkgeluk
Klik hier en bestel op Businezz

Wat kun je doen?

Hij vervolgt: ‘Als organisatie kun je een hoop doen om het werkplezier van medewerkers te vergroten. Bijvoorbeeld door hen de mogelijkheid te bieden om hybride te werken, maar ook door het faciliteren van een goede digitale werkplek. Nu er op veel verschillende locaties wordt gewerkt en de hybride werkvorm gemeengoed is geworden, is het belangrijker dan ooit om te investeren in goede systemen én de adoptie hiervan. Dit neemt frustraties weg en bevordert de onderlinge samenwerking. Dit draagt niet alleen bij aan meer werkgeluk, maar uiteindelijk ook aan meer productiviteit.”

Bron: Marcommit

Laatste update: 25 may 2022

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

HRM Hybride werken Organisatie organisatieontwikkeling thuiswerken trending

Verder lezen

4 jul 2022Organisatie
Arbeidsconflict in het model van de ijsberg
30 jun 2022Organisatie
Typologie van constructief en destructief medewerkerschap
29 jun 2022Organisatie
Jitske Kramer: Inclusiviteit zorgt voor betere besluiten
27 jun 2022Organisatie
De toxische werkomgeving
27 jun 2022Organisatie
Meetingpoint = weetingpoint
23 jun 2022Businessmodellen
Valideren voorkomt narcisme
  • Collegereeks Vrouwelijk Leiderschap
  • Blogs organisatie

    Zie je organisatie niet als bedrijf, maar als opleidingsinstituut’6 apr 2022
    Hard werken is helemaal zo gek nog niet5 apr 2022
    Oproep aan de ambitieuze opdrachtgever: bezinning tijdens de kerstperiode!10 dec 2021
    Leven met een zeven28 okt 2021
    Magiërs zeggen dingen die niemand anders zegt12 aug 2021
  • Boeken organisatie

    Machiavelli op de werkvloer
    Sturen op resultaat
    Handboek Recruitment & Employer Branding
    SnappStorySnappStory
    BEgrip: Werken met complexiteit voor de publieke professional
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads organisatie

    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Whitepaper: Met de opgave verbonden
    Whitepaper: het beste van 2017
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing