• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel11 dec 2013

Wie is verantwoordelijk voor falende manager?

Geen categorie

Een manager van een verzekeringsmaatschappij functioneert onder de maat. Wie is verantwoordelijk, de werkgever die hem geen begeleiding bood of de manager die geen spoortje zelfinzicht toont?

Voor de manager wordt aangenomen, ondergaat heeft hij een assessment. Hieruit blijkt dat zijn leidinggevende capaciteiten nog wel wat begeleiding nodig hebben. Degene die hem aanneemt, geeft dat rapport niet door aan de directe leidinggevende van de manager, die dan ook niet de coaching krijgt die hij nodig heeft.

Geen enkel initiatief
Als blijkt dat zijn prestaties achterblijven bij de verwachtingen, zijn de beoordelingen eerst nog neutraal, maar de communicatie wordt allengs grimmiger. Na een aantal schriftelijke beoordelingen en gesprekken waarin de werkgever zijn ongenoegen uit, wordt hem voorgesteld dat hij in een andere – lees: lagere – functie aan de slag gaat. De man weigert dit, waarop de werkgever het contract wil ontbinden wegens veranderde omstandigheden. De manager blijkt achteraf niet de juiste man op de juiste plaats en hij neemt zelf geen enkel initiatief om de situatie te verbeteren.

Verzuim
De werknemer vindt dat er geen enkele reden is om zijn arbeidsovereenkomst te ontbinden. Zijn disfunctioneren wijt hij aan het feit dat zijn werkgever heeft verzuimd hem de begeleiding te geven die hij nodig heeft. Waar zijn werkgever hem een vergoeding wil geven van 14.642 euro bruto, vindt hij dat hij recht heeft op een veel hogere vergoeding.

Uitspraak rechter
Wie heeft er gelijk en wie heeft er steken laten vallen? De kantonrechter legt de waarheid in het midden. Uit niets blijkt dat de werkgever de falende manager begeleiding of een verbetertraject heeft aangeboden. Aan de andere kant mag van een manager die zo hoog is ingeschaald als deze werknemer ook worden verwacht dat hij zelfinzicht heeft en dat hij na kritiek op zijn functioneren zelf op zoek gaat naar manieren om wel aan de verwachtingen te kunnen voldoen.

De arbeidsovereenkomst wordt daarom ontbonden. Met twee dienstjaren en een salaris van 6.992,62 euro exclusief vakantietoeslag en eindejaarsuitkering  komt de kantonrechtersformule met factor c=1,5 uit op een vergoeding 22.700 euro bruto.

Bronnen: Rechtbank Midden-Nederland en pwdegids.nl.

Boekentip: Functioneringsgesprekken.

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

Verder lezen

10 feb 2021Geen categorie
Hoe spreek je collega’s aan als je elkaar niet kunt ontmoeten?
1 mei 2020Geen categorie
Top 10 best gelezen artikelen april
30 jan 2020Geen categorie
Wie gaat er winnen volgens jou?
28 dec 2017Geen categorie
Gelukkig nieuwjaar!
1 sep 2016Geen categorie
OverManagement.nl heet nu Management Impact
8 aug 2016Geen categorie
Sportificering

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs

    Raakvlakken staan garant voor gedoe1 mrt 2021
    Emotie-emancipatie28 feb 2021
    Voorbereiden op een leidinggevende rol? Waarom zou je?23 feb 2021
    Hoe ziet de complimentenprocedure eruit? (Met podcast)23 feb 2021
    Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?12 feb 2021
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken

    Goed teamwerk
    Reflecteren voor commissarissen en toezichthouders
    Gelijkspel wint
    Veldgids Psychologische Veiligheid
    Rijnlands organiseren
    Chaordisch organiseren
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
  • Ingezonden berichten

    Een goede thuiswerkplek voor je medewerkers: waarom het zo belangrijk is19 feb 2021
    Vergelijk het eens van de andere kant – eerlijk over groene stroom15 feb 2021
    Zo bescherm je je werknemer en data tegen risico’s door onwetendheid10 feb 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing