• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement

Artikel27 aug 2019

Winner eats all: waarom Thuisbezorgd en Just Eat fuseren

Innovatie

Wat eten we vanavond? Om het antwoord op die vraag draait de fusie tussen de bezorggiganten Takeaway.com, bekend van Thuisbezorgd.nl, en Just Eat. De bedrijven slaan de handen ineen om in te spelen op een groeiende markt voor het thuisbezorgen van maaltijden. Gemak dient de mens. Ondertussen krijgt Just Eat Takeaway hiermee een nog sterkere positie ten opzichte van restaurants en koeriers.

Begin deze maand kondigde Takeaway, in Nederland bekend van bezorgdienst Thuisbezorgd, aan te gaan fuseren met het Britse Just Eat. Het bedrijf is in diverse Europese markten martktleider. Waarom deze fusie tussen toch al grote bedrijven die al in diverse Europese markten marktleider zijn?

In RTL Nieuws legde ik uit waarom de bedrijven fuseren en welke nieuwe ontwikkelingen er te verwachten zijn: zie de uitzending hier. Dit artikel bevat de belangrijkste argumenten uit dat gesprek.

De schaalvoordelen lijken in eerste instantie beperkt: de kosten voor het maken van een app zijn gering ten opzichte van de klanten die de bedrijven nu al hebben. En het bouwen van relaties met restaurants en het aantrekken van bezorgers moet in elke regio opnieuw gebeuren: koeriers in Amsterdam hebben geen synergie met koeriers in Boedapest.

“Het is eten of gegeten worden”

De fusie is veel logischer als we kijken naar de grotere consolidatieslag die gaande is in de markt van thuisbezorging en de toenemende concurrentie tussen platformen. Concurrenten van Takeaway werken samen met Uber, Amazon en het Chinese Tencent. Het is eten of gegeten worden.

Strijden om de gunst

De platformen strijden om de gunst van de consument: welke app wordt als eerste, en liefst enige, geopend om te bepalen: wat eten we vandaag? In de praktijk blijken consumenten maar een of twee apps te gebruiken.

Takeaway.com lijkt steeds meer op een Booking.com

De platformen strijden ook om de gunst van de restaurants: het kan ze bijvoorbeeld helpen de omzet te vergroten tegen minimale investeringen. Daarbij wil Takeaway zijn inkomsten vergroten door nieuwe verdienmodellen te introduceren, zoals de mogelijkheid voor restaurants om een hogere positie te kopen in de app: consumenten krijgen deze dan als (een van de) eerste te zien. Vele sites en apps als Booking.com hanteren dit model: het is een lucratieve bron van inkomsten, vaak zelfs de belangrijkste.

Slecht nieuws?

Kleinere en zelfstandige restaurants kunnen het door deze ontwikkelingen nog lastiger krijgen ten opzichte van bijvoorbeeld landelijke pizza- en hamburgerketens die hun marketing groot inzetten. Zo zou Thuisbezorgd grote deals kunnen sluiten met McDonalds en Domino’s Pizza. Toch zien we ook dat grote restaurantketens de bezorging in eigen hand houden.

Lokale bezorgdiensten, zoals die van samenwerkende lokale restaurants, zullen moeten blijven meebewegen met deze ontwikkelingen en nieuwe verdienmodellen om te kunnen blijven concurreren met de grote spelers. Anders wordt de lokale Chinees, pizzabakker of snackbar spoedig ingehaald door handige ondernemers die maximaal gebruikmaken van de mogelijkheden die Thuisbezorgd biedt en gaat bieden.

“De impact van de platformeconomie wordt in steeds meer domeinen zichtbaar”

Voor bezorgers kan de fusie eveneens slecht nieuws zijn: hun onderhandelingspositie ten opzichte van het platform wordt kleiner als er een concurrent verdwijnt. Maar Takeaway zou ook door zijn omvang extra kunnen investeren in de medewerkers en deze zo meer aan zich binden in een hoog competitieve markt en strijd om bezorgers. Nog een reden om marktleider te willen zijn.

Hoe dan ook zal de fusie opnieuw aandacht vragen van toezichthouders en overheden. Wat betreft arbeidsvoorwaarden is al langer een discussie gaande, zoals ik in een eerder artikel beschreef. De macht van Booking.com, steeds meer vergelijkbaar met Thuisbezorgd, is ook aangepakt.

En zo wordt de impact van de platformeconomie steeds meer zichtbaar in onze samenleving.

Maurits Kreijveld

Maurits Kreijveld

Door: Maurits Kreijveld

Maurits Kreijveld is futuroloog, spreker en adviseur. Ook schreef hij de boeken De plug&play-organisatie, Samen slimmer en De kracht van platformen.

Dit artikel verscheen bij Marketingfacts

Laatste update: 10 dec 2019

Reageren op dit artikel

Gerelateerde tags

digitalisering Innovatie Maurits Kreijveld Platformen

Verder lezen

23 feb 2021Innovatie
Wordt Facebook opgesplitst in 2021?
17 feb 2021Innovatie
Roeien met de riemen die we maken
4 feb 2021Innovatie
10 strategische keuzes voor de platformeconomie
2 feb 2021Innovatie
Van wachtwoord veranderen naar wachtwoordloos
27 jan 2021Innovatie
Leren innoveren voor de maatschappij
13 jan 2021Innovatie
Onweerstaanbaar is maakbaar: Denk als een driesterrenchef

Geef een reactie Antwoord annuleren

Lees voordat u gaat spelen de spelregels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs innovatie

    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
    Innovatie: balans tussen overschreeuwen en voor jezelf houden12 jun 2020
  • Denkraam voor leiders en andere beïnvloeders

    De vorstenspiegel
  • Boeken innovatie

    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Design Denken & Doen
    De Airbnb Story
    Breaking bad habits
    Cover van het boek WavemakersWavemakers
  • Recente reacties

    • Jaap Peters op Spaghetti (Chaos) of Asperges (Orde)?
    • mariska wessel op De choreografie van het tweegesprek
    • De dubbele werking van het compliment op Waarom complimenten gelukkiger maken dan geld
    • Lajos Barsony op ‘Het is een mindfuck om te denken dat wat jij niet leuk vindt, dat niemand dat leuk vindt’
    • Michel op Zeven pilaren van een emotionele klantrelatie
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing