• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel4 sep 2020

    Zeg dat nog eens?

    Leiderschap

    ‘Managers lezen niet, die doen liever.’, hoor je weleens. Door hun drukke agenda’s komen veel professionals lang niet altijd toe aan het lezen van (management)boeken. Dat beeld herken ik wel.

    Bij workshops en clinics waarin soms recente managementboeken voorbijkomen van best wel bekende auteurs zie ik meestal weinig (lees: geen) herkenning. Niet zelden zijn mensen niet verder gekomen dan Covey’s 7 Habits, Good to Great van Jim Collins en/of Invloed van Cialdini. Een bevinding die strookt met onderzoek waaruit blijkt dat hoger opgeleiden significant en dus ‘betekenisvol’ minder zijn gaan lezen. Ontlezing raakt dus ook – en misschien wel vooral – managementboeken. Hoe erg is dat?

    Kaf onder het koren

    Best wel erg, want er worden belangrijke boeken geschreven en waardevolle inzichten ontwikkeld die je eigenlijk niet mag missen. Natuurlijk is er onder het overweldigende aanbod van managementboeken veel kaf onder het koren. De kunst is dan ook om het koren op de radar te krijgen. En bewust ruimte te creëren voor het lezen van managementboeken, met als bijkomend voordeel dat je zo een belangrijk detoxmoment inbouwt voor de enorme hoeveelheid ‘schermtijd’ die onontkoombaar is geworden.   

    Voor iedereen met te veel schermtijd en te weinig tijd voor (management)literatuur verzamelde ik daarom de meest inspirerende quotes, rake citaten en wijsheden op het gebied van onder meer management, leiderschap, klantgerichtheid, innovatie, dienstverlening en dienstbaarheid. Een boek dat een naslagwerk is voor professionals en direct praktische en verhelderende inzichten geeft en aanspoort tot momenten van reflectie en ‘zen-geving’. En wellicht aanzet tot het ontdekken van aansprekende boeken en auteurs. Daarnaast is het een inspiratiebron voor auteurs en sprekers die verlegen zitten om een aansprekende opening of treffende afsluiter van hun presentatie, tekst of speech.

    Om de ruim 600 quotes van meer dan 400 auteurs eenvoudig vindbaar te maken, zijn de quotes opgedeeld in veertig thema’s die op hun beurt weer zijn onverdeeld in drie categorieën: de Het-, Wij- en Ik-kant van organisaties. De Het-kant gaat vooral over de inhoud: beleid, strategie, doelen, technologie, processen, innoveren, enzovoorts. De Wij-kant raakt aan waar mensen samenwerken: de onderlinge verhoudingen, cultuur, HRM, betrokkenheid, feedback, etc. De Ik-kant gaat over individuele talenten en competenties. Daar vind je de quotes over onder meer creativiteit, kwaliteiten, leiderschap en dienstbaarheid.

    In Zeg dat nog eens? staan de mooiste quotes van managementgoeroes als Peter Drucker, Stephen Covey en Ben Tiggelaar, van organisatiefilosofen zoals Frederic Laloux, Nassim Taleb en Margaret Wheatley en van klantgerichtheidkenners zoals Colin Shaw, Steven Van Belleghem en Jos Burgers, maar ook van economen zoals Kate Raworth, Daniel Kahnemann en Aaron Hurst, psychologen als Amy Edmondson, John Welwoord en Paul Verhaeghe, historici zoals Yuval Noah Harari, Rutger Bregman en Thomas Carlyle dichters zoals Kahlil Gibran, Rainer Maria Rilke en Rumi, mystici waaronder Lao Tse, Willem Glaudemans en Parker Palmer, musici zoals Jaap van Zweden, Simeon ten Holt en Simon Rattle en motivatie-experts zoals Simon Sinek, Daniel Pink en Frans de Waal. Kortom, een grasduinboek boordevol ‘food for thought’ dat ook leuk is om cadeau te doen.

    Voor wie zich niet vrij kan maken van de vaart der volkeren, maar toch even stilgezet en geïnspireerd wil worden. Deze, met zorg bij elkaar gebrachte, hoogwaardige collectie van citaten op het gebied van management en leiderschap, heeft alles in huis om lang op je bureau of nachtkastje te blijven liggen!

    Hans Wopereis, auteur van Bezieling werkt en Het licht en de korenmaat
    Zeg dat nog eens
    Inspirerende inzichten en oneliners uit de (management) literatuur

    Een quote is de ingang naar een schatkamer gevuld met wijsheid. Dit boek wijst je de weg.

    Jaap Peters, auteur van Intensieve Menshouderij en Het Rijnland-boekje

    Door: Eric de Haan

    Eric de Haan helpt organisaties bij het ontwikkelen van hun klantgevoeligheid. Hij is als docent verbonden aan de Beeckestijn Business School en auteur van De Tao van Service en coauteur van de boeken Service Excellence en Excelleren in Service. Ook ontwikkelde hij het spel ServiceGuru en de Service Excellence Scheurkalender.

    Laatste update: 04 sep 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Boekbespreking Eric de Haan

    Verder lezen

    11 aug 2022Kwaliteitsmanagement
    Lean: Gestandaardiseerd leiderschap
    27 jul 2022Leiderschap
    Remote leiderschap is dienend leiderschap
    27 jul 2022Kwaliteitsmanagement
    Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom
    22 jul 2022Leiderschap
    Podcast Integriteit en morele besluitvorming met Rob van Es en Frank Peters
    18 jul 2022Leiderschap
    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid
    15 jul 2022Leiderschap
    HR-handboek als obstakel voor waardering

    Geef een antwoord

    Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

  • Blogs leiderschap

    Aspecten van leiderschap deel 12: Moed en kwetsbaarheid18 jul 2022
    HR-handboek als obstakel voor waardering15 jul 2022
    Succesvol managen als young professional15 jul 2022
    Tips: Zo laat je jouw personeel doorwerken tijdens de vakantie11 jul 2022
    Je vertrouwen is geschaad. Niet gaan wantrouwen nu.15 jun 2022
  • Boeken leiderschap

    Superfalen
    Informeel leiderschap
    Dienend-leiderschap
    't Wordt tijd dat ik de leiding neem
    Echt coachend leidinggeven
    Ethiek: emoties & argumenten
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Gratis downloads leiderschap

    Resultaten Management Impact LeiderschapsonderzoekResultaten Management Impact Leiderschapsonderzoek
  • Ingezonden berichten leiderschap

    5 Essentiële Vaardigheden voor Leiders in Crisistijd20 apr 2021
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing