• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel20 mrt 2014

    Zes duurzame en innovatieve verdienmodellen

    Innovatie

    Ondernemers willen wel een nieuw verdienmodel proberen, maar ze durven vaak toch niet. Hier zijn zes duurzame modellen die écht werken.

    1. De gesloten kringloop (cradle-to-cradle)
      In dit model stelt een bedrijf alles in het werk de hoeveelheid restafval te beperken. Het doel is grondstoffen waar mogelijk terug te laten keren in het productieproces. In Hoofddorp verrijst de komende jaren het eerste bedrijvenpark dat geheel werkt volgens het principe van de gesloten kringloop.
    2. Vraaggericht produceren
      Een product gaat pas in productie op het moment dat er genoeg vraag is. Threadless, een Amerikaanse website voor designer T-shirts, neemt een model pas in productie als er genoeg stemmen voor zijn.
    3. Afval als handelswaar
      Online groeit het aantal ondernemers dat afval verwerkt tot trendy gadgets. De Nederlandse webshop 23 april maakt beschermhoesjes voor mobiele telefoons van restanten rolgordijn, maar ook cd-hoesjes van sap- en melkpakken.
    4. De lease-economie
      Dit model houdt in dat consumenten geen producten kopen, maar huren of leasen wat ze nodig hebben. Het grote voordeel van de lease-economie is dat producenten geen prikkel meer hebben om producten te maken die snel kapot gaan.
    5. Neem een abonnement
      De klant neemt een abonnement op een product of een dienst per week, per maand of per jaar. Aanbieders van mobiele telefoons passen dit al toe. Het voornaamste voordeel voor de klant is dat hij niet in een keer een groot bedrag hoeft op te brengen, maar gespreid kan betalen. Ook ondernemers nemen het concept over voor heel andere, onverwachte diensten. De krat bijvoorbeeld biedt klanten een abonnement op de bezorging van levensmiddelen.
    6. Het product als service
      
De fabrikant neemt de verantwoordelijkheid voor het artikel dat hij verkoopt. De klant betaalt een kleine bijdrage en is daarmee verzekerd van de reparatie, eventuele vervanging en de inname van zijn aankoop als die kapot gaat. Philips is hier al ver mee.

    Bron: duurzaambedrijfsleven.nl

    Leestips:

    • Zakendoen in de nieuwe economie
    • Sterke merken, betere wereld

     

    Laatste update: 13 mar 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Businessmodellen duurzaamheid Innovatie Strategie

    Verder lezen

    13 jul 2022Innovatie
    Disruptie: het heeft meestal jaren nodig
    12 jul 2022Innovatie
    Gedachteloosheid verminderen
    15 jun 2022Innovatie
    Slimme modellen: Wat is de Discover Weekly van jouw branche?
    30 mei 2022Innovatie
    Wie worden de Amazon en Thuisbezorgd van de blockchain-wereld?
    17 mei 2022Innovatie
    Epics, features, user stories
    6 mei 2022Innovatie
    Loslaten om meer grip te krijgen: een mindset
  • Blogs innovatie

    Innoveren? Reken af met deze hardnekkige mythes20 apr 2021
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Datamonopolies ondermijnen de democratie4 nov 2020
    Lazy phishing voorkomen? Word zelf niet lui!21 jul 2020
    Agile Innovation Accounting: hoe teams écht impact leren maken17 jul 2020
  • Boeken innovatie

    SnappStorySnappStory
    Start-up: van idee tot exit
    Bouw een succesvolle online marktplaats
    Winnen met kunstmatige intelligentie
    Algoritmisering, wen er maar aan!
    Design Denken & Doen
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
    • Hidden
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Recente reacties

    • Ina Vogel op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Martin Buil op Jouw medewerkers ontspannen op vakantie? Mooi niet!
    • Ed op Hoe geef je emoties een plek op het koude scherm?
    • ronald op Service design thinking: de ideale situatie als vertrekpunt
    • lee op Wat je als manager kunt leren van een psychopaat
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing