• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel9 jun 2020

    Zes fouten die bestuurders moeten vermijden

    Strategie

    Niemand kan de toekomst voorspellen, helaas. De economische crisis, wie zag hem aankomen? Niet de bekende topeconomen, topfinanciers en dito academici. Risicomanagement volgens de handboeken voldoet blijkbaar niet. Sterker, de risicomodellen die banken hanteren hebben de crisis alleen maar verergerd. De auteurs constateren zes fouten die worden gemaakt. Wie ze onderkent voorkomt alvast één risico: geloven dat je onkwetsbaar bent.

    Gebeurtenissen die je niet verwacht, maar die van grote invloed zijn op je business – ook wel ‘Zwarte Zwaan-gebeurtenissen’* – zijn praktisch
    niet te voorspellen. Dat is toe te schrijven aan de sterk toegenomen onderlinge verwevenheid van economische relaties, die samenhangt met globalisering en nieuwe media als het internet. De wereldeconomie
    heeft zich ontwikkeld tot een zeer complex systeem, waardoor voorspellen een zeer heikele zaak is geworden. Gebeurtenissen kunnen zich voordoen zonder precedent.

    Ontwikkelingslijnen worden onderbroken, zetten zich ondergronds voort en duiken op een onverwachte manier en plek weer op. De enige voorspelling die werkelijk hout snijdt, is dat ondernemingen die het voorkomen van ‘Zwarte Zwaan-gebeurtenissen’ negeren het naar alle waarschijnlijkheid niet zullen redden.

    Maar als voorspellingen niet helpen, wat dan wel? Het heeft in ieder geval geen zin te investeren in ingewikkelde systemen of vast te houden aan theorieën die alleen maar de illusie overeind houden dat we greep hebben
    op onze chaotische omgeving. Wat we wel kunnen doen, is proberen de gevolgen van datgene wat we niet begrijpen te verzachten.

    Dat lijkt lastig en vraagt inderdaad om een andere manier van denken over risico’s. Daarvoor moeten we zes mogelijke fouten onderkennen. Hier zijn ze:

    1) Geloven dat je risico’s kunt managen door uitzonderlijke gebeurtenissen te voorspellen

    Het is juist eigen aan Zwarte Zwaan-gebeurtenissen dat je ze niet ziet aankomen. Wie zich daarom maar vast oriënteert op buitensporige, zelf bedachte scenario’s, maakt de kans dat je ze wel ziet aankomen echt niet groter. Het is daarom beter je te richten op mogelijke gevolgen. Een extreem voorbeeld: voor een mogelijke ramp in een kerncentrale kan je statistisch risico’s vaststellen. Maar het is natuurlijk veel beter om goed voorbereid te zijn op een ramp, mocht die zich voordoen. Zoals je je in je privébestaan verzekert tegen diefstal, ongelukken en ziekte. Een bestuurder van een onderneming kan het zich niet veroorloven mogelijke ‘verzekeringen’ te laten lopen.

    2) Geloven dat het onderzoeken van het verleden helpt bij het managen van risico’s

    Gebeurtenissen uit het verleden vormen geen betrouwbare indicatie van wat er in de toekomst kan gebeuren. Tot eind jaren tachtig was er de voorafgaande decennia, bijvoorbeeld, op de beurs nooit veel meer dan 10% op één dag aan waarde verloren gegaan. Maar op 19 oktober 1987 daalden de aandelenkoersen 23% op één dag. Je hoort het de experts uit de financiële wereld nog roepen: ‘Zoiets is nog nooit voorgekomen!’ Inderdaad.

    3) Niet luisteren naar advies over datgene wat we zouden moeten nalaten

    Raadgevingen over wat je beter kunt nalaten komen vaak nogal bars over. We luisteren liever naar wat we juist wel moeten doen. Het lijkt ‘positiever’ en daar staan de boekenplanken dus vol van. Maar wat als de banken hadden geluisterd naar adviezen van verstandige, wellicht wat behoudende mensen? Als ze genoegen hadden genomen met wat lagere winstmarges en daarmee hun kwetsbaarheid voor Zwarte Zwaan-gebeurtenissen hadden geminimaliseerd? Dan zouden gewone burgers nu geen miljarden aan overheidssteun hebben hoeven financieren. En had het vertrouwen in de banken geen zware deuk opgelopen. Anders gezegd: geld dat je door verstandig beleid niet verliest, is winst. Risicomanagement heeft ook veel te maken met het voorkomen van verliezen.

    Risicomanagement: de zes te vermijden fouten op een rij

    • Geloven dat je risico’s kunt managen door uitzonderlijke gebeurtenissen te voorspellen
    • Geloven dat het onderzoeken van het verleden helpt bij het managen van risico’s
    • Niet luisteren naar advies over datgene wat we zouden moeten nalaten
    • Aannemen dat je risico’s kunt meten met standaardafwijkingen
    • Niet onderkennen dat wat mathematisch aan elkaar gelijk staat psychologisch verschillend kan zijn
    • Geloven dat een zekere overmaat niet te rijmen is met efficiency en het maximaliseren van aandeelhouderswaarde

    4) Aannemen dat je risico’s kunt meten met standaardafwijkingen

    In de financiële wereld zijn modellen in omloop die gebruikmaken van standaardafwijkingen. Heel simpel, die werken niet in de werkelijke wereld. Risicomanagers zouden ze dus domweg niet moeten toepassen. Wie een risico denkt te kunnen vangen in een cijfer vraagt om problemen (of erger).

    5) Niet onderkennen dat wat mathematisch aan elkaar gelijk staat psychologisch verschillend kan zijn

    De manier waarop je een risico presenteert, bepaalt de manier waarop het wordt gewaardeerd of ingeschat. Als je een investeerder vertelt dat hij het risico loopt ééns in de dertig jaar al zijn geld kwijt te raken, zal hij op zijn minst huiverig zijn. Vertel je hem dat de kans dat hij ieder jaar een zeker bedrag verliest 3,3% is, dan valt het met de huiverigheid wel mee. Kom je met het beste scenario, dan wil men risico’s wel aangaan. Maar wie zich door de wiskunde geen loer wil laten draaien moet dus meerdere presentatiemogelijkheden bekijken.

    6 Geloven dat een zekere overmaat niet te rijmen is met efficiency en het maximaliseren van aandeelhouderswaarde

    Optimale efficiency maakt kwetsbaar. Overmaat kan risico’s opvangen. Kijk naar de natuur. In ons lichaam hebben we van veel onmisbare onderdelen twee stuks. Een beer komt op zijn vet de winter door. Een onderneming die veel geld leent en dan te maken krijgt met een tegenvallende verkoop of hogere rente zit meteen in de problemen. Hetzelfde geldt voor ondernemingen die zich teveel specialiseren.

    Conclusie

    Het grootste risico ligt bij onszelf: we overschatten onze vaardigheden en onderschatten wat er allemaal mis kan gaan. Overmoed, de goden waren er in het oude Griekenland snel bij om je af te straffen. Ook de extreem sterke Achilles had een hiel. Ondernemingen doen er goed aan te onderzoeken wat hun kwetsbare punt is. Dan kan je je voorbereiden op eventualiteiten, welke het ook mogen zijn.

    Door: Nassim N. Taleb

    Bron: Management Executive

    Laatste update: 09 jun 2020

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Aan de slag risicomanagement riskmanagement Strategie

    Verder lezen

    13 jan 2021Strategie
    Complexiteit: wat is het én wat kan je er mee?
    12 jan 2021Strategie
    Creatie van vele stakeholders
    11 jan 2021Businessmodellen
    Business Model Monday: Van incrementeel naar exponentieel
    6 jan 2021Kwaliteitsmanagement
    Sustainable Value-based Management: Waarderealisatie zit niet in de strategie maar in de executie!
    5 jan 2021Strategie
    Strategische sturing bij portfoliomanagement
    4 jan 2021Strategie
    Business Model Monday: Van pijplijn naar platform

    Geef een reactie Antwoord annuleren

    Lees voordat u gaat spelen de spelregels

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Blogs strategie

    Met Brad Pitt aan de Zeeuwse kust12 okt 2020
    Is risicomanagement niet integer?26 aug 2020
    Vrijheid eist risico’s1 mei 2020
    Is corona het kantelpunt naar een nieuw sociaal stelsel?10 apr 2020
    Fuck geluk, ga gewoon aan het werk!25 feb 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken strategie

    Financieel Memo 2020
    The 10x Growth Machine (Engels)
    Marketing Design met Customer Journey Mapping
    Dit is NU marketing
    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Onweerstaanbaarheidstheorie
  • Recente reacties

    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
    • Rindert Slagter op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Agnes Pavloff-Rubingh op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads strategie

    Whitepaper Risicoleiderschap: een begin
    Whitepaper: Business Modellen voor Teams
    Risico is geen probleemWhitepaper: Risico is geen probleem
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing