• Nieuwsbrief
  • MI Academy
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Artikel9 aug 2017

    Zo laat je een opportunity aansluiten op je business

    Strategie

    Het is geen exacte wetenschap om vast te stellen of een innovatiemogelijkheid op één lijn ligt met de bestaande prioriteiten van een business. Dat neemt niet weg dat managers bepaalde vragen moeten stellen om te peilen hoe goed een opportunity aansluit op de bestaande prioriteiten. Hoe groter de mate van aansluiting, hoe beter het is om de opportunity na te streven via de bestaande business.

    Evalueer de kans goed

    Omgekeerd geldt: hoe groter het verschil, hoe groter de noodzaak zal zijn om de opportunity na te streven via een aparte, speciaal daarvoor opgezette businessunit. Die moet over de autonomie beschikken om een uniek businessmodel te ontwikkelen voor zijn doelstellingen.

    In de creatiefase

    In deze fase moet de focus van de businessunit in zijn geheel gericht zijn op het verkrijgen van inzicht in de primaire business. Dat bereik je door de ‘te verrichten taak’ te ontdekken en door het businessmodel te ‘pivoteren’, met als doel de functionele, emotionele en sociale attributen van die taak – óf van een betere nietvervulde taak die wordt ontdekt – daadwerkelijk te vervullen.

    In de ondersteunende-innovatiefase

    In deze fase moeten managers evalueren hoe goed de opportunity en de bestaande business op elkaar aansluiten. Hoe consistent is de nieuwe kans met de taak van de bestaande businessunit, en wat is het effect op de winst- en verliesrekening van die unit? Managers moeten onder meer de volgende vragen stellen:

    • Verbetert de innovatiekans ons vermogen om de bestaande te verrichten taak beter te vervullen, in een vergelijkbare context bij klanten?
    • Vergroot de opportunity onze huidige markt of brengt hij nieuwe klanten naar onze markt?
    • Verbetert de opportunity onze inkomstengroei, winstgevendheid of marges?
    • Helpt de opportunity ons om meer geld te verdienen op de manier waarop we zijn gestructureerd om geld te verdienen?

    In de efficiëntiefase

    Als de businessunit gericht is op efficiëntie, moeten managers evalueren hoe goed de innovatie-opportunity’s en de bestaande business op elkaar aansluiten door te kijken naar de impact op de balans. Vragen die managers moeten stellen zijn onder meer:

    • Stelt de innovatie-opportunity ons in staat om onze bestaande klanten tegen lagere kosten te bedienen?
    • Maakt de kans het mogelijk om ons kapitaal efficiënter te gebruiken?
    • Maakt de opportunity het ons mogelijk om kapitaal vrij te maken dat op dit moment in de waardeketen is geïnvesteerd?
    • Stelt de opportunity ons in staat om ons aanbod te modulariseren, om voor niet-centrale elementen van het model outsourcing en andere partnerships te faciliteren?

    Meer lezen? Download gratis het hele artikel De harde waarheid over businessmodelinnovatie.

    Het Management Impact Jaarevent gaat over disruptie en businessmodellen. Check de website voor meer informatie >>>

    Bron: Management Executive

    Laatste update: 10 dec 2019

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    businessmodel Businessmodellen disruptieve innovatie Innovatie Strategie

    Verder lezen

    13 dec 2019Strategie
    Enterprise Risk Management (ERM), wat is het?
    12 dec 2019Strategie
    Risicoleiderschap in de praktijk: de risicomanager
    6 dec 2019Strategie
    Een ethiek- en complianceprogramma, waarom is dat nodig?
    27 nov 2019Strategie
    Vrouwenquotum vormt reputatierisico: voorkom ‘diversity-washing’
    25 nov 2019Strategie
    Recensie Excelleren in service: een absolute aanrader
    22 nov 2019Strategie
    Beloning van topmanagement

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Read the rules before you start

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Blogs over strategie

    Enterprise Risk Management (ERM), wat is het?13 dec 2019
    Risicoleiderschap in de praktijk: de risicomanager12 dec 2019
    Een ethiek- en complianceprogramma, waarom is dat nodig?6 dec 2019

    Boeken over strategie

    Ongekend talent - Eindelijk iedereen werk
    Handboek Corporate Governance
    De Communicatieadviseur

    Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing