• Nieuwsbrieven
  • MI Academy
  • Docentexemplaar
  • Boeken
  • Webshop
  • Contact
  • Over ons

Management Impact

Inspireert, verbindt en brengt verder

  • Home
  • Innovatie
  • Kwaliteit
  • Leiderschap
  • Organisatie
  • Strategie
  • Verandermanagement
  • Zorgmanagement
  • Blog17 mei 2016

    Hoe maak je een ‘high performance team’ ?

    Geen categorie

    Een jaar geleden was Leicester City degradatiekandidaat. Op zondag 1 mei won de club van Manchester United, en werd het het beste team van Engeland.

    De nieuwe coach van Leicester City, Claudio Ranieri, laat zien dat fantastische scouting en teamspirit meer brengen dan met geld is samen te stellen. Ranieri heeft zich ter voorbereiding ingelezen en grondig verdiept in de clubcultuur en clubgeschiedenis. Zo kwam hij te weten dat Leicester City van oudsher een club is van mouwen opstropen en gaan.

    Ambities beleven
    Als de Leicester-spelers door de tunnel richting het veld lopen, zien zij een bord zo breed als de gang met daarop: Foxes never quit. In grote letters op de buitenkant van het stadion en op de merchandise komt staat de kreet #FEARLESS. Vaak zijn dat soort kreten alleen maar ambities op papier, maar de nieuwe coach heeft de beleving aangewakkerd.

    Zo heeft hij het nummer Fire van Kasabian – een band uit Leicester – voorafgaand aan de eerste wedstrijd geïntroduceerd als heus strijdlied. Het werkte. De adrenaline gierde al in de kleedkamer en binnen dertig minuten stonden the Foxes op 3-0 voorsprong.

    Take me into the fight
    And I’m an easy brother
    And I’m on fire

    De spelers voelen het en stralen dat ook uit op het veld, van de eerste minuut tot het laatste fluitsignaal. Dit team is voor niemand bang, we blijven tot het einde vechten.

    Willem van Oranje deed het ook
    Even een weetje voor tussendoor: dat een lied de strijd op volle kracht doet leven begreep Willem van Oranje al. Als onderdeel van zijn propaganda-apparaat deed dat lied het geuzensentiment van 1566 op volle kracht herleven, in een paar maanden tijd werd het overal in de Lage Landen gezongen, gefloten en geneuried. En het verbindt ons nog steeds.

    High performance, low price
    Is Leicester City zover gekomen door te zingen en te beleven? Nee, de club heeft ook slim gescout. Ze kocht onbekende spelers met grote potentie, vaak uit tweede en derde divisies. Sterspelers van het moment zijn Jamie Vardy en Riyad Mahrez. Vardy is gekocht voor 1,2 miljoen euro van Fleetwood Town – een vijfde divisionist! Mahrez is bij een Franse tweedeklasser weggeplukt voor 5 ton.

    Ter vergelijking: Manchester City en Manchester United kochten spelers voor bedragen rond de 50 en 75 miljoen.

    De stad leeft mee
    Het voetbalsucces van Leicester City heeft ook effect op het imago en de economie van de Engelse stad. Alle overnachtingen rond de thuiswedstrijden zijn volgeboekt, de prijs voor een gemiddelde hotelovernachting is gestegen van 60 euro naar 100 euro. Bars en restaurants schieten als paddenstoelen uit de grond. Bij de slagerij vliegen de Ranieri-worsten over de toonbank. En bij de lokale Kia-garage is de verkoop van blauwe auto’s met driehonderd procent gestegen.

    Topprestaties van binnenuit moeten komen. Beleving kan meer tot stand brengen dan met geld te koop is.

    Laatste update: 17 may 2016

    Reageren op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Blog Teammanagement

    Verder lezen

    4 mei 2016Geen categorie
    Ben Tiggelaar: Manager wordt leraar van de organisatie
    12 apr 2016Geen categorie
    Generatie CE
    17 mrt 2016Geen categorie
    Eerlijke communicatie
    9 mrt 2016Geen categorie
    Ik moet helemaal niet uit mijn comfortzone
    15 feb 2016Geen categorie
    Zolang ik maar tienen om me heen heb
    1 feb 2016Geen categorie
    Reiskostenbeleid: een wassen neus?
  • Blogs

    Column Eric de Blok: Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang6 jan 2021
    Vrouwen die bluffen vertellen de waarheid...6 jan 2021
    Hoe ICT-bedrijven de markt voor elektrische auto’s willen overnemen met een superieure platformstrategie6 jan 2021
    Nijpende kwesties benepen oplossen31 dec 2020
    Organisatorische cholesterol30 dec 2020
  • Reflectief en krachtig veranderen in het NU

  • Boeken

    Praktijkgids online vergaderen
    Platformrevolutie
    Duurzaam organiseren
    Business Unusual
    Businessideeën testen
    Risicomanagement voor toezichthouders en bestuurders
  • Recente reacties

    • Harm op Zelfsturing: kaders zijn absolute voorwaarde
    • tarsi windey op ‘Het streven naar geluk kan en mag onze taak niet zijn’ – Longread
    • De sociale textuur van Schouwen-Duiveland – Ria Geluk (75) blijft breien – Ithaca op Annemieke Roobeek: ‘Vergroot innovatiekracht in een ecosysteem’
    • Rindert Slagter op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
    • Agnes Pavloff-Rubingh op DISC en MBTI zijn bagger, op één ding na
  • Nieuwsbrief

    Niets meer missen van Management Impact? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.
    • *
  • Gratis downloads

    Whitepaper: Smart Brains
    Whitepaper: Diversiteit en Verandering
    Arend Ardon - Ontketen vernieuwing in je organisatie
  • Ingezonden berichten

    Zo creëer je de ideale werkomstandigheden en dus meer werkefficiëntie7 jan 2021
    Succesvol zakelijk investeren in crypto doe je met deze tips2 jan 2021
    Hoe moet het verder met het MKB door en na corona?27 dec 2020
  • Management Impact

    • Over ons
    • Contact
    • Nieuwsbrieven
    • Linkedin
    • Webshop
    • Events
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy en Cookie

    Thema’s

    • Verandermanagement
    • Leiderschap
    • Innovatie
    • Project & Proces
    • Kwaliteit
    • Zorgmanagement
    • Strategie
    • Persoonlijke groei

    Categorie

    • Video’s
    • Blogs
    • Podcasts
    • Whitepapers
    • Congressen
    • Boeken

    Verder

    • Leren Veranderen
    • Veranderen als samenspel
    • Coachlink
    • Boekensites
    • M&O
    • Sigma
    • Boom
    vakmedianet

    Copyright: Boom uitgevers Amsterdam BV
    Op gebruik van deze site zijn onze Algemene voorwaarden Privacy policy en Cookie reglement van toepassing