Negen van de tien grote en vijf van de tien kleinere bedrijven hebben Het Nieuwe Werken (HNW) omarmd, zo maken cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek duidelijk. Iedereen lijkt er blij mee: werkgevers omdat ze besparen op hun kosten, werknemers omdat ze meer vrijheid hebben om hun eigen tijd in te delen, en de overheid omdat het scheelt in het aantal files.
- Efficiëntie Uit TNO-onderzoek blijkt dat thuiswerkers vaker in de knel komen met hun tijd dan traditionele werknemers.
- Communicatie Het contact met collega’s wordt er niet beter op. Voor 63 procent van de werknemers is dit zelfs een reden om lekker op kantoor te blijven.
- Samenwerking Coördinatie, onderlinge affiniteit en vertrouwen zijn lastiger te realiseren als werknemers (een deel van hun tijd) thuis werken.
- Productiviteit Het is onduidelijk of de resultaten van thuiswerken echt beter zijn, zeker wanneer het om creatieve en innovatieve ideeën gaat. Die ontstaan namelijk eerder bij de koffiemachine op kantoor dan bij het Senseo-apparaat thuis.
- Ontwikkeling Recent onderzoek toont aan dat de vrijheid van thuis werken een daling van de leercurve tot gevolg heeft.
- Sturen op output Hét toverwoord van HNW. Maar in de praktijk zitten er flinke bezwaren aan, omdat organisatiedoelen niet altijd eenduidig zijn en soms zelfs regelrecht tegenstrijdig.
- Toepasbaarheid HNW is weliswaar razend populair onder kenniswerkers, voor horecapersoneel, piloten, leraren, winkelbediendes en vele anderen is het gewoon geen optie.
- Altijd en overal mogelijk Wie lukt het om in een overvolle treincoupé een goed doorwrochte beleidsnota te schrijven of in het café de jaarcijfers bij te werken op een iPad?
- Ergonomisch verantwoord Het thuiskantoor kan met een beetje inspanning wel arboproof worden gemaakt, maar hoe zit het met de stoelen en tafeltjes bij de Coffee Company?
- Werkplezier ‘Heerlijk’ tussen de eigen vier muren zitten werken blijkt op den duur nogal eenzaam en ongezellig.