Gert van den Heuvel, senior consultant van Twijnstra Gudde, verbaast zich erover.
Overal waar Het Nieuwe Werken (HNW) wordt ingevoerd gaat het over de inrichting van het kantoor en de mogelijkheden voor medewerkers om op andere plekken te werken. Nooit komen andere partijen ter sprake. Van den Heuvel: ‘Terwijl het hele bedrijf in dienst zou moeten staan van de klant. Die klant wordt ook nooit betrokken in het veranderingsproces. Wat zou hij nou aanraden en wat denkt hij eraan te hebben?’
Albert de Groot, facility manager bij Fujitsu in Maarssen, snapt wat Van den Heuvel bedoelt. ‘Als facility manager kijk je vooral naar de manieren waarop je zo efficiënt mogelijk gebruik kunt maken van het aantal vierkante meters.’ Daarbij speelt de klant slechts een afgeleide rol. ‘Marketing heeft bijvoorbeeld een ander soort klanten dan de financiële administratie, die in feite veel meer interne klanten heeft. De grote vraag is: hoe zorg je er nu voor dat de klant de dienstverlening krijgt die hij nodig heeft?’