Het is lastig om de neuzen van managers allemaal dezelfde kant op te laten wijzen als er geen duidelijke strategie is. Er moet een gedegen strategie zijn die leidinggevenden een leidraad biedt. Deze strategie moet duidelijk maken en verantwoorden waarom financieel succesvolle bedrijfsonderdelen hun bronnen zouden moeten delen met nieuwe bedrijfsonderdelen of innovatielabs. Zonder een strategische visie en gedeelde waarden zal het lastig worden om op de lange duur een veelzijdige organisatie te blijven. De ideeën waar de innovatielabs mee komen laat men dan al snel links liggen omdat het moederbedrijf ze niet wil schalen.
Het is ook belangrijk om te benadrukken dat bedrijven geen geld moeten stoppen in elk nieuw idee dat werknemers voorstellen. Niet alle ideeën zijn levensvatbaar. Rita McGrath is heel sterk gekant tegen de gedachte dat je zo veel mogelijk ‘bloemen moet laten bloeien’ in de hoop dat er dan altijd wel een tussen zit die wat oplevert. Vervolgens McGrath bestaan slechte ideeën wel degelijk. Iets in de lucht gooien en dan kijken wat er overblijft is niet bepaald een strategie. Een innovatielab inrichten en ondernemers vragen om fantastische producten te ontwikkelen kan heel verlammend werken. Strategische grenzen stellen kan daarentegen een heel bevrijdend effect hebben op vernieuwers. Als we er wat langer over nadenken, komen we tot de conclusie dat startups functioneren binnen een groter economisch ecosysteem. De investeerders die geld stoppen in deze startups zodat ze een succes kunnen worden zijn onderdeel van dat ecosysteem. Grote gevestigde bedrijven hebben hun eigen micro-economieën. Binnen deze micro-economieën wordt geïnvesteerd in de ideeën van werknemers zodat deze verder ontwikkeld kunnen worden.Leren van durfkapitalisten
We kunnen daarom belangrijke lessen trekken uit hoe durfkapitalisten te werk gaan en beslissen in welke startup-ecosystemen zij investeren. Durfkapitalisten en andere investeerders krijgen van startups die werken aan allerlei producten en diensten verzoeken om financiële steun. Als deze investeerders niet kieskeurig zijn over waarin ze investeren, zullen ze uiteindelijk investeren in een wirwar van onsamenhangende zakelijke ideeën. Deze opportunistische investeringsmethode wordt wel degelijk toegepast door sommige investeerders, maar het is zeker niet een methode die wij aanraden. De meeste durfinvesteerders werken met een investment thesis, feitelijk hun visie op de wereld. De definitie van een these is een stelling of een propositie die nog moet worden ondersteund of bewezen. Een investeringsthese geeft de toekomstvisie van de investeerder op de wereld weer binnen een bepaalde sector voor de komende vijf tot tien jaar. Dit kan op diverse gebieden zijn, zoals technologie, sociale economie, bevolkingssamenstelling, persoonlijke behoeften, veranderingen op juridisch of politiek vlak, macro-economie en marktontwikkelingen. Deze vaststelling wordt gevolgd door een duidelijke hypothese over hoe het investeringsbedrijf denkt dat nieuwe bedrijven voordeel kunnen behalen bij deze trends. Op basis hiervan kunnen investeerders vervolgens aangeven in welk soort ideeën, vakgebieden en startups zij willen investeren. Een investment thesis kan ook aangeven in welk soort startups, teams en stadia van productontwikkeling investeerders hun geld willen stoppen, zoals seed funding.Twee delen van de investment thesis
Volgens Pedro Torres-Picon bestaat een investment thesis uit twee delen:- een heldere formulering van een unieke visie op welke kant het met de wereld opgaat en welke startups in die wereld succesvol zullen zijn
- een heldere formulering van in welk soort ideeën het bedrijf denkt het best te kunnen investeren.
Innovatiethesis voor gevestigde bedrijven
Wij denken dat een gevestigd bedrijf op eenzelfde manier een innovatiethesis moet formuleren. Om een overtuigende strategie te ontwikkelen kunnen organisaties gebruikmaken van de manier waarop innovatie-activiteiten worden ontplooid als antwoord op de volgende vragen:- Wat zijn onze huidige bedrijfsmodellen en kernproducten?
- Welke van onze huidige producten/diensten zijn aan het eind van hun levensduur?
- Welke opkomende trends zijn er op dit moment in de samenleving, economie en technologie waar te nemen?
- Welke technologieën staan nog in de kinderschoenen maar kunnen op de lange termijn van invloed zijn op onze bedrijfstak?
- Welke nieuwe markten willen wij betreden om daarin verder te groeien?
- Wat zijn binnen de waargenomen trends bedreigingen en kansen voor onze bedrijfsmodellen?
- Zijn er nieuwe concurrenten binnen of buiten onze bedrijfstak?
- Hoe denken wij dat innovatie ons kan helpen adequaat te reageren op belangrijke opkomende trends?
- Welke gebieden moeten wij verder verkennen in onze zoektocht naar nieuwe bedrijfsmodellen die ons bedrijf in stand kunnen houden?
- Welke gebieden gaan wij betreden en waarin gaan wij investeren?
- Welke gebieden gaan wij zeker niet betreden en waarin gaan wij zeker niet investeren?
- Welke resultaten verwachten wij te behalen als wij ons innovatieproces doorvoeren?
- Waaruit zal ons succes bestaan?