artikel

Niels van der Weerdt: ‘Het is tijd voor een Chief Happiness Officer’

Innovatie

Jaren hebben we gedaan met strategische begrippen als SWOT en kerncompetenties. Het is tijd voor een ander strategisch jargon, bepleit managing partner van Erasmus Centre for Business Innovation, Niels van der Weerdt. ‘Elon Musk heeft echt geen SWOT-analyses gebruikt voor zijn Mars-project. Disruptie en nieuwe technieken dwingen ons anders naar strategie te kijken.’

Niels van der Weerdt: ‘Het is tijd voor een Chief Happiness Officer’
Niels van der Weerdt

Niels van der Weerdt is onderzoeker, adviseur en docent en verbonden aan het Centre for Business Innovation van de Erasmus Universiteit. Als onderzoeker deed hij recentelijk vanuit de universiteit nog een groot researchproject in de regio Rotterdam naar innovaties in de foodbusiness. Van der Weerdt: ‘Alles zal de komende jaren gaan draaien om samenwerken. Een aardappelteler teelt nu alleen aardappels, maar in een keten kan hij innoveren, aan schaalvergroting doen en zo werken aan een compleet nieuw businessmodel.’ Als docent ziet Van der Weerdt een grote interesse voor innovatiestudies. Als adviseur signaleert hij vooral een zoektocht bij managers in het woud van strategieconcepten. ‘Er komt zoveel op ze af momenteel dat ze het overzicht aan het verliezen zijn. Ik bied als docent overzicht en help als adviseur bij het maken van heldere keuzes.’

Timing

Tijdens de Collegereeks Business Innovation gaat zeker het woord disruptie vallen: veranderingen die de wereld op de kop gaan zetten. Anderzijds, veel veranderingen kun je al van ver aan zien komen. Hoe disruptief is alles eigenlijk? Van der Weerdt geeft er een dubbel antwoord op. ‘We onderwijzen al heel lang innovatie en strategie hier op de Universiteit. In die zin is veranderen en aanpassen van strategieën van alledag. Professor Volberda onderwijst het al heel lang op de EUR. Tegelijkertijd zien we veel nieuwe managementboeken over strategie en verandert er technologisch heel veel. We kunnen veel disruptie zien aankomen en dus draait het vooral om timing. Wanneer komen er robots die woningen gaan bouwen? Of gaan huizen toch vooral prefab in de fabriek worden gebouwd? Je moet op het juiste moment je strategie aanpassen en de juiste keuze maken. Ik denk dat de voorspelbaarheid van veranderingen vroeger groter was en dat we nu veel minder goed zien welke kant iets opgaat. Dat vergroot het gevoel van onzekerheid. Dat vraagt om een andere benadering van strategie. In de collegereeks wil ik inzicht geven hoe je je kunt wapenen tegen dergelijke onzekerheid en wat er nodig is om goede en nieuwe strategische keuzes te maken.’

Nieuw jargon

Het is volgens Van der Weerdt tijd voor een nieuw strategie-woordenboek. Termen als SWOT, strategische positionering en kerncompetenties mogen best in dat woordenboek blijven staan, maar er is uitbreiding nodig. Van der Weerdt: ‘Elon Must heeft zijn ideeën over de Marsreis echt niet middels een SWOT-analyse benaderd. Het is een ondernemersgedreven strategie geweest.’ Een term als dynamic capabilities of  strategische verandervaardigheden, zou wel in dat nieuwe woordenboek kunnen. En ook de Chief Happiness Officer. Van der Weerdt: ‘HR moet echt op de schop. Het is tijd voor een nieuwe benadering waarbij de mens met zijn of haar talent voorop moet staan. Zie hen als “talent investors” in plaats van resources. Mensen moet je juist niet als resources zien, maar als mensen. Mensen die blij zijn dat ze voor je werken. De Chief heeft het C-level; die moet in de board vertegenwoordigd zijn. Happiness draait om talent ontketenen. Mensen willen investeren in jouw bedrijf als ze er iets voor terugkrijgen. Dat is veel meer dan alleen een financiële beloning. De toekomst van een organisatie staat of valt met de inzet van getalenteerde mensen.’

Tour-de-horizon

In de collegereeks Business Innovatie zal Niels van der Weerdt het kapmes gebruiken om weer zicht te bieden op de strategische toekomst. Wat zijn de verschillende benaderingen om een toekomstbestendige strategie te ontwikkelen? Het wordt een tour-de-horizon langs de grote ideeën van strategisch management en vernieuwingen daarin. Een verlicht perspectief op innovatie en talent binnen organisaties. Van der Weerdt biedt ook inzichten om een goede strategie van een slechte strategie te onderscheiden. Na de sessie van Van der Weerdt is strategie geen blackbox of een managementhype meer, maar een creatieve en analytische exercitie om de toekomst met vertrouwen én feiten tegemoet te treden.

Door: Ronald Buitenhuis

Reageer op dit artikel