artikel

Ynzo van Zanten, choco evangelist bij Tony’s Chocolonely: ‘We willen einde aan moderne slavernij’

Kwaliteitsmanagement

Sinds een jaar is Tony’s Chocolonely markteider in Nederland wat betreft verkoop van chocoladerepen. Groter dan gevestigde merken als Verkade, Milka en Côte d’Or. Over het succes van de reep met een verhaal vertelt Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely op hét Jaarcongres Verandermanagement. ‘Wij vinden de waardeketen van cacao erg ongelijk verdeeld, met goed verdienende producenten van chocolade aan de ene kant, en boeren in West-Afrika aan de andere kant die onder erbarmelijke omstandigheden leven.’

Ynzo van Zanten, choco evangelist bij Tony’s Chocolonely: ‘We willen einde aan moderne slavernij’

Ynzo van Zanten heeft vermoedelijk het mooiste visitekaartje van Nederland. Choco evangelist staat erop. Van Zanten: ‘Bij een saai bedrijf zou je dit wellicht woordvoerder noemen, maar daar doen wij niet aan.’ Tony’s is ook verre van een saai bedrijf. Ynzo van Zanten reist de wereld af om het verhaal van Tony’s te verspreiden. Inmiddels verkoopt Tony’s Chocolonely al in grote delen van Noord Europa en de VS. In Nederland zijn ze de klassieke chocolademerken Verkade, Milka en Côte d’Or al voorbij. Op het congres vertelt Ynzo van Zanten het verhaal van Tony’s Chocolonely. Het bedrijf dat als missie heeft om arme cacaoboeren in West Afrika een eerlijk bestaan te geven. Ynzo: ‘De armoede waarin ze leven is soms echt erbarmelijk.  Moderne slavernij. En dat vinden we waanzin in deze tijd.’

Marketingmachine

Tony’s Chocolonely is ook een mooi verhaal van hoe duurzaamheid, kwaliteit en commercie samen kunnen gaan. Ynzo van Zanten: ‘We willen met Tony’s laten zien dat ondernemerschap er ook anders uit kan zien. Dat geld verdienen en sociaal ondernemen prima samen kan gaan. Soms vragen mensen me wel eens: vind je het niet jammer dat Tony’s een marketingmachine is geworden? Zelfs als dat zo zou zijn, is Tony’s een prachtig voorbeeld van twee kanten van een spectrum: het verschil maken voor mensen en toch financieel succesvol zijn.’ Tony’s gaat zelfs zo ver door concurrenten op te roepen het businessmodel van Tony’s te kopiëren. Ynzo: ‘Graag zelfs. We geven onze USP’s gratis weg om ons doel te behalen.’ Hij vindt het mooi om te zien dat dat inmiddels ook gebeurt. ‘Albert Heijn zit inmiddels op het platform van Tony’s Chocolonely met hun Delicata als chocolademerk. Daarmee gaan ze volgens dezelfde samenwerkingsprincipes werken: gebruik volledig traceerbare cacaobonen, betaal een eerlijke prijs, ga langetermijnrelaties aan, help de productiviteit te verbeteren en zorg voor sterke boeren.’

Door schade en schande wijs worden

Jaarcongres Verandermanagement

Jaarcongres Verandermanagement

Tijdens hét Jaarcongres Verandermanagement moeten toehoorders niet rekenen op een deep-down kwaliteitsverhaal bij Tony’s Chocolonely. Ynzo: ‘Uiteraard hebben wij kwaliteitssystemen. We zijn ook door schade en schande wijs geworden. Maar kwaliteit is net als goede HR, Sales en Finance een basisvoorwaarde. Ik ga op het congres vertellen hoe wij op een holistische manier naar ondernemerschap kijken. Ook wel even lekker tussen al die zware kwaliteitskost door…’

Hij wil mensen inspireren met zijn verhaal: waarom Tony’s zo snel zo groot geworden is. ‘Voor nieuwkomers in de markt geldt altijd: ignore, laugh, fight, win. Je wordt eerst genegeerd en uitgelachen door de concurrent en vervolgens gaan ze met je vechten. Wij zijn heel snel doorgeschoten naar de win-fase.’ Pas verscheen het boek Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s Chocolonely. Tijdens het congres krijgen bezoekers de lekkerste stukjes uit het boek als hapklare brokken opgediend.

Door: Ronald Buitenhuis

Reageer op dit artikel