artikel

Heb jij deze zeven skills? Dan ben jij een geboren manager!

Leiderschap

Wie de titel ‘manager’ hoort, ziet in veel gevallen direct een bepaald type leidinggevende voor zich. Misschien gaat het om zijn eigen leidinggevende of misschien denkt hij aan een manager uit een film of serie. Waar je ook aan denkt, een manager heeft in ieder geval een bepaald profiel. Hij geeft leiding aan een of meerdere personen, moet beslissingen maken en is sowieso in de minderheid. Om deze functie goed te vervullen, heeft de manager een breed scala aan skills nodig. Bezit jij deze zeven kwaliteiten? Dan ben jij een geboren manager!

Heb jij deze zeven skills? Dan ben jij een geboren manager!

1. Je houdt van mensen

Voor een manager is het belangrijk om het handelen van anderen op gang te brengen. Dit betekent dat je werk veel contact met andere mensen omvat en dat je deze mensen moet motiveren, begeleiden en inspireren. Dit doe je niet door de mensen onder je op hun vingers te tikken of af te blaffen, maar door medewerkers te behandelen als mens. Kortom, om een goede manager te kunnen zijn, moet je van mensen houden.

2. Je bent ondernemend

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Misschien is deze uitspraak cliché, maar het is wel waar. Als je als manager bepaalde dingen doet, omdat je die altijd al zo deed, verandert er binnen jouw team en in de totale organisatie niets. Verander dingen die niet werken en laat ook medewerkers meedenken en experimenteren. Jij als manager krijgt nieuwe inzichten en de medewerkers groeien mee.

3. Je kunt coachen

Een manager weet waar de valkuilen van zijn medewerkers liggen, maar ook waar de krachten liggen. En dit laatste is als manager een must know. Goed coachen wil zeggen dat je de talenten van een medewerker stimuleert en hem zo verder laat groeien. Mijn inspiratiebron is oud bondscoach van het Nederlandse dameshockeyteam Marc Lammers. Hij vertelde negen jaar geleden in deze video wat het belang is van coachen op talenten en vooral ook waarom je niet op het ‘onbekwame’ moet blijven hameren.

4. Je kunt luisteren

Het is algemeen bekend: luisteren is moeilijker dan praten. Als manager scoor je punten bij je medewerkers als je luistert naar hun verlangens. Een manager die zichzelf vooral hoort praten, is ook vooral met zichzelf bezig en als manager wil je dat je medewerkers hun werk goed kunnen uitvoeren. Ga in gesprek met de medewerker en luister naar hem, stel de waaromvraag en faciliteer hem, zodat hij zijn werk optimaal kan uitvoeren.

5. Je bent geen acteur

Oftewel, je bent jezelf. Medewerkers zijn slim genoeg om door toneelspelletjes heen te prikken. Voer geen acts op om aardig gevonden te worden, maar wees betrouwbaar, eerlijk en realistisch. Zo weten medewerkers wat ze aan je hebben en weet jij wat je aan je medewerkers hebt. Dit zorgt voor een goede werkverhouding.

6. Je houdt overzicht

Als manager is het belangrijk om te weten welke taken en verantwoordelijkheden er bij jouw medewerkers liggen. Ook moet je weten welke capaciteiten medewerkers bezitten. Zie je bijvoorbeeld dat een bepaalde medewerker meer verantwoordelijkheid aan kan? Geef deze dan ook. Jij kunt delegeren en je houdt je medewerker op deze manier betrokken en gemotiveerd. Kortom, weet wat er speelt binnen het team.

7. Je bent transparant

Als manager ben je weliswaar eindverantwoordelijk voor je team, maar het wil niet zeggen dat je op eenzame hoogte moet acteren. Kunnen samenwerken is een belangrijke skill, want een bedrijf help je pas naar de top als je een sterk team hebt. Een belangrijke eis om samen te kunnen werken is door transparant te zijn. Wees open over de besluitvorming en welk doel je nastreeft. Het is bekend dat teams die weten waar ze naar toe werken, veel meer betrokken zijn en beter kunnen samenwerken.

Het zijn van een goede manager is nog niet zo eenvoudig, maar als je in ieder geval deze zeven skills bezit, weet ik zeker dat de basis voor goed leiderschap al is gelegd.

Door: Rob Rijbroek, directeur bij ISBW

Reageer op dit artikel