Een veel voorkomende ambitie van professionals in shared service centra en stafdiensten of van interne specialisten is om als businesspartner van het lijnmanagement gezien te worden.
Het maakt deel uit van competentieprofielen, ontwikkelprogramma’s worden erop los gelaten. Maar in de praktijk komt het toch maar lastig van de grond. En als je niet uitkijkt, slaat het al snel terug op de professionals. ‘Ze hebben het niveau niet’, ‘je maakt van een dubbeltje geen kwartje’ en dat soort beelden. Net zoals we de alomtegenwoordige hoog-laagdynamiek vaak toeschrijven aan personen. Hoe vaak heb ik van mijn opdrachtgevers niet gehoord: ‘het zijn goede mensen, maar ze denken te veel aan zichzelf en hun eigen gebied en te weinig vanuit het geheel’. Terwijl men omgekeerd de leidinggevende te weinig inlevend en te dwingend vindt. Zo goed als die hoog-laagdynamiek een typisch systeemverschijnsel is, zo geldt dat ook voor de lijn-supportdynamiek. Niet zelden ingegeven door het ‘verborgen contract’ in de organisatie.
Lees de hele blog van Paul Kloosterboer.