Op basis van onze kennis van en ervaring met crisisteams, zijn wij van mening dat nieuwe denklijnen en interventies de huidige werkwijzen van de voorbereiding op crises versterken. Naast de technische vaardigheden en de (hiërarchische) organisatie, vragen wij meer aandacht voor de zachte kant van de samenwerking. Niet omdat we geloven dat de benoemde spanningen daardoor oplosbaar zijn, maar omdat zij de crisisteams meer houvast geven om met de onzekere crisissituatie om te gaan.
Dit kunnen crisisteams concreet doen
Leer het ‘niet-weten’ te verdragen in teams
Mensen streven van nature naar zekerheid. Dit uit zich in de drang het onbekende te overzien, te beheersen en op te lossen. Een crisissituatie en de maatschappelijke druk die de crisis met zich meebrengt, versterkt dit gevoel van ‘willen weten’. Te weinig informatie voedt de angst om mogelijk een fout besluit te nemen. Te veel informatie zorgt voor overvloed, waardoor de crisisfunctionarissen zich ervoor afsluiten. Een tegenovergestelde opvatting is nodig om die onzekerheid te adresseren: het toestaan van het gevoel dat je niet alles hoeft te weten, helpt juist een complexe situatie te doorgronden. Het maakt dat onzekerheid hanteerbaar is en zorgt dat er denkruimte overblijft om tot oplossingen te komen.Bouw aan de collectieve intelligentie van het team
Als je er alleen voor staat, dan durf je onzekerheid minder goed aan. Om het niet-weten te leren verdragen is het cruciaal te bouwen aan collectieve intelligentie van het team. Samen durf je meer, maar als sterk team ben je samen ook ‘slimmer’ dan het slimste individu. Samenwerken en ‘samenweten’ loont. Slimmer zijn betekent meer doorzien, meer aankunnen en meer durven. Juist een crisisteam is hierbij gebaat, om de complexiteit, de dynamiek en instabiliteit van een crisis beter te kunnen omvatten.Richt je in de voorbereiding op de professionele identiteit van teamleden
In het leren en ontwikkelen van crisisfunctionarissen is nog een wereld te winnen. Bij de voorbereiding van crisisteams ligt grotendeels de nadruk op het ontwikkelen van de verzameling competenties van teamleden. Dat is belangrijk, maar het bepaalt slechts ten dele het succes van het crisisteam. Om samenwerking in het team van een nieuwe impuls te voorzien, is het in onze optiek van belang om meer aandacht te geven aan de professionele identiteit van teamleden. Welke persoonlijke eigenschappen leggen de teamleden in de crisisrol en hoe verhouden die zich tot elkaar? Met welke kwaliteiten kunnen ze de andere teamleden een stap verder brengen? De eerste stap bij aandacht voor professionele identiteit is inzicht krijgen in wie jij zelf bent en welk gedrag bij jou onder druk en spanning naar boven komt. Een tweede stap is het onderzoeken van je specifieke ‘professie’ in een crisisteam, samen met teamleden die dezelfde rol vervullen: wat is goed professioneel handelen in jullie rol en wat niet?Aandacht voor de zachte kant van de samenwerking biedt houvast om met de onzekere crisissituatie om te gaan”