artikel

Gebruik de nieuwe collega’s om met slechte gewoonten te breken

Organisatie

Breken met slechte gewoontes om vervolgens nieuwe gewoontes op te bouwen. Dat is niet zo gemakkelijk. Niet voor mensen zelf, en niet in organisaties. Freek Vermeulen schreef er een boek over: Breaking Bad Habits. Management Impact stelde hem de volgende vraag: Om slechte gewoontes te breken, moet je eerst weten wat die slechte gewoonten zijn. Hoe kom je daarachter?

Gebruik de nieuwe collega’s om met slechte gewoonten te breken

Vermeulen: ‘De aanname dat je om te breken met je slechte gewoontes, eerst moet weten wat die slechte gewoontes zijn, is niet noodzakelijkerwijs helemaal waar. Bijvoorbeeld het hoofdstuk ‘Veranderen om het veranderen’ in mijn boek Breaking Bad Habits, gaat daar precies over. Soms kun je al wel dingen in je organisatie inbouwen die slechte gewoonten verhelpen voordat je weet dat het slechte gewoonten zijn. Maar om bewust te kunnen breken met een bepaalde gewoonte moet je wel eerst weten dat die slecht is.’

‘En daarachter komen, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want als dat niet zo was, hield je er wel direct mee op. Het is vrij lastig, maar er zijn waarschuwingssignalen waardoor je kunt zeggen: volgens mij is dat er een!’

Luister naar Freek Vermeulen:

Waarom doe je iets op een bepaalde manier?

Bijvoorbeeld: vaak vergeten mensen in een organisatie waarom ze een proces op een bepaalde manier doen. Als ik een organisatie leer kennen, omdat ik er onderzoek naar doe, of omdat ik er werk voor verricht, krijg ik verrassend vaak antwoorden als: ‘Dat hebben we altijd zo gedaan’, of ‘Zo doet iedereen in de bedrijfstak het’. Als ik dergelijke antwoorden hoor en mensen kunnen niet meer uitleggen waarom ze het zo doen in hun eigen bedrijf, dan word ik een beetje sceptisch. Want vaak zijn het dan inderdaad gewoontes. Als jij niet meer een goede uitleg kunt geven aan mij of aan jezelf waarom dat proces op een bepaalde manier georganiseerd moet zijn, dan is het misschien achterhaald en dat is het misschien niet langer een goede gewoonte. ‘

Gebruik de nieuwe collega’s

‘In dit geval ben ik het die de rol van buitenstaander op zich neemt, maar ook de nieuwe rekruten, de nieuwe mensen kunnen dat zijn. Die kunnen die rol ook prima vervullen. Heel vaak komen zij er gaandeweg achter dat ze niet snappen waarom een proces op een bepaalde manier gaat. Ze denken dan dat het anders moet kunnen. Vaak wordt dat soort dingen een beetje weggewuifd en de nieuwkomers houden zich stil, want ze staan alleen en ze zijn nieuwkomer. Maar organisaties zouden daar gebruik van kunnen maken door te zeggen: na een half jaar zet ik mijn nieuwe mensen samen in een kamer en ga ik er systematisch naar luisteren om te horen wat zij vinden wat de slechte gewoontes zijn in het bedrijf. En als zij na een aantal maanden zeggen: dit proces of dit systeem, daarvan snap ik niet waarom je het zo doet, dan zou dat weleens een slechte gewoonte kunnen zijn. Dus er zijn wel degelijk manieren om daarachter te komen.’

Wetenschappelijk onderzoek

‘Voorts moet ik ook nadrukkelijk een lans breken voor wetenschappelijk onderzoek. Want soms zijn gewoonten goed op de korte termijn, maar slecht op de lange termijn. En dat is ook moeilijk om daarachter te komen, maar we hebben goede managementliteratuur die de gevolgen op lange termijn laat zien van bepaalde praktijken. En dat is dus ook een goed manier om uit te vinden dat iets een populaire praktijk is die je beter niet kunt doen.’

Door: Eduard van Brakel

Het boek: Breaking Bad Habits

Heb je je ooit afgevraagd waarom de meeste kranten zo groot zijn? Waarom managementconsultants zulke lange dagen draaien? Of waarom hotels zo nodig een incheckbalie willen hebben? Vraag het aan wie dan ook in deze branches en het antwoord luidt steevast: ‘Zo hebben we het hier nou eenmaal altijd gedaan.’

 

Reageer op dit artikel