artikel

De zes richtlijnen van lean kennismanagement

Organisatie

Velen geloven dat Toyota’s benadering om operaties lean te maken niet toepasbaar is op kenniswerk. Dat laatste is immers, in tegenstelling tot de assemblage van auto’s, niet repetitief en evenmin eenvoudig te definiëren. Maar volgens Bradley M. Staats en David M. Upton, die onder meer jarenlang een ambitieus initiatief van het Indiase Wipro Technologies onderzochten, is dat geloof achterhaald.

De zes richtlijnen van lean kennismanagement

Ook al draait het bij kenniswerk om expertise en persoonlijke afwegingen, het kan deels wel degelijk op een lean manier worden opgezet; mits organisaties zich aan zes richtlijnen houden.

Richtlijnen lean kennismanagement

  1. Ga voortdurend verspilling tegen.
  2. Probeer impliciete kennis expliciet te maken.
  3. Omschrijf hoe kenniswerkers met elkaar moeten communiceren.
  4. Maak gebruik van de wetenschappelijke benadering om problemen snel op te lossen.
  5. Realiseer je dat een lean systeem voortdurend verder wordt ontwikkeld.
  6. Zorg ervoor dat topmensen het project ondersteunen en de weg vrijmaken.

Bron: Harvard Business Review

Boekentips:

Reageer op dit artikel