artikel

Preview Advieskunst – De interne adviseur in positie

Organisatie

Hoe zorg je dat je advies landt? Hoe kom je als adviseur tijdig aan de juiste (management)tafels? Hoe zorg je dat je strategisch mee kan denken? Dat is de kunst van adviseren.

Preview Advieskunst – De interne adviseur in positie

Naast jouw expertise is het overbrengen van je advies essentieel om veranderingen in jouw organisatie voor elkaar te krijgen. We geven je een aantal tips om in positie te komen zodat je werk als adviseur steeds leuker wordt.

1.      Werk aan je expertise en word er goed in!

De inhoud van je advies in combinatie met het vraagstuk zijn altijd het vertrekpunt. Door te kiezen voor een expertise laat je zien waar je ‘van bent’ en waar je voor staat. Je groeit steeds verder in je vak en krijgt zo meer autoriteit in je organisatie. Wat is of zijn jouw expertise(s)? Wat is jouw vak?

“Ik adviseer adviseurs altijd om ook een specialisatiepoot te ontwikkelen, want anders word je een soort duizenddingendoekje. Zo’n doekje is heel handig om in de kast te hebben liggen, maar daarvan heb je er maar één nodig en voor de rest heb je of een zeem nodig of een spons of een vaatdoek, dus die diepte van het vak helpt je om de goede adviseur te zijn.”– Marion Verburgh, directeur HR (CBS)

2.      Geef proactief advies!

Zorg dat je weet wat er speelt in de organisatie en in de wereld daarbuiten. Jouw advies gaat om het verbinden van jouw expertise aan de in- en externe ontwikkelingen. Kijk welke problemen en verbeteringen je ziet en ga daar zelf mee aan de slag: adviseer proactief. Bouw een professioneel netwerk zodat je hulp en steun hebt bij het uitvoeren van dergelijke klussen. Of zoek een opdrachtgever en vorm jouw idee tot een klus die aansluit bij het management.

“Goede adviseurs zijn voor mij de ogen en oren in de maatschappij en in de organisatie. Ik wil van hen graag proactief advies.” – Jos van Wesemael, hoofddirecteur financiën, management en control (Ministerie IenW – tijdens interne leergang RDW)

3.       Zorg voor de klant, de doelgroep en voor jezelf!

Het speelveld van de adviseur is jouw samenspel met de klant/opdrachtgever en de doelgroep rond het vraagstuk. Ken je interne klanten, weet welke belangen er spelen en hoe zij functioneren. Begrijp je doelgroep en werk aan draagvlak voor de vraagstukken waaraan je werkt. Werk aan jouw veranderkundige kennis zodat je beter snapt hoe je aan veranderingen en draagvlak kunt werken. En zorg dat je zelf vitaal blijft in je werk en blijft groeien. Zo wordt jouw rol als adviseur steeds leuker.

“Je kunt een inhoudelijke oplossing hebben, maar je moet die vervolgens ook werkend krijgen. Dat is het mooie van het adviesvak: dingen aan de praat krijgen, mensen laten opschuiven, processen veranderen.” – Ingrid Halewijn, directeur HR (TU Delft)

4.      Kijk naar het hele vraagstuk en de context!

Als expert word je vaak gevraagd voor een deel van een groter vraagstuk. Het is de kunst om het bredere vraagstuk of de organisatiedoelstellingen of strategie waaraan dit bijdraagt te verbinden aan jouw (deel) vraag. Daarbij rekening houdend met de harde en zachte factoren, zoals perceptie en gedrag van mensen. Zo weet je dat je altijd toegevoegde waarde levert.

“Je moet besef hebben hebben van de prioriteiten die er zijn en wat de grote vraagstukken zijn bij je Raad van Bestuur. Dan kijken waaraan je met je hele repertoire aan vakkennis en vaardigheden een bijdrage kunt leveren. Zo kom je bij ons in positie. Dat moet je echt wel snappen en je moet het ook leuk vinden om daarmee bezig te zijn en niet alleen maar met je eigen vak.” – Pieter Borsboom, manager merk en communicatie (Univé)

5.      Reflecteer!

Onderzoek jouw eigen opvattingen en handelen, en het effect hiervan op anderen. Reflecteer op situaties die goed verliepen of juist niet goed gingen. Bespreek dit met collega’s zodat je jezelf en je omgeving blijft ontwikkelen. Je leert het meest van de klussen die je doet, zeker als je deze met nieuwe of ervaren in- of externe vakgenoten doet.

“Ik heb een boekje dat ik altijd bij me heb waarin ik lastige situaties opschrijf. ’s Avonds heb ik wat meer afstand en bedenk ik welke patronen ik zie, wat goed gaat en wat minder goed.” –  Ingrid Halewijn, directeur HR (TU Delft)

Door Machiel Willemsen. Hij schreef met Noëlle van de Hagen het boek Advieskunst, waarin zij een nieuwe visie ontwikkelden op intern adviseren. Daarvoor interviewden zij 20 zeer ervaren adviseurs waarvan je hierboven enkele fragmenten las. Zie voor mooi en praktisch materiaal en aanbod voor trainingen: www.advieskunst.nl

Reageer op dit artikel