artikel

Het waarom van jouw team bepalen

Organisatie

Veel organisaties gebruiken mission statements of doelbeschrijvingen om de wereld te vertellen wat ze doen en waarom (why). Op z’n best beschrijven deze statements een inspirerend, memorabel doel dat een leidraad vormt voor de organisatie en haar medewerkers. Op z’n slechtst blijven lezers in verwarring achter.

Het waarom van jouw team bepalen

De meeste van dit soort statements vallen ergens tussen deze beide extremen in. Neem de tekst hiernaast (tot het moment van schrijven nog steeds in gebruik bij een miljardenbedrijf van een eeuw oud). Dit statement is goed bedoeld, maar verbijsterend vaag. Wat doet dit bedrijf? Is het een dienstverlener of een productfabrikant? Verbouwt het gewassen? Produceert het bowlingballen? Biedt het pensioenplannings diensten? Wie zijn z’n klanten? Waarom bestaat het bedrijf?

Veel organisaties slagen er niet in eenvoudige, duidelijke taal te gebruiken om hun waarom (why) te delen. Het bedrijf in dit voorbeeld doet al meer dan een eeuw geweldige dingen voor de mensheid. Waarom zou je dat de wereld dan niet vertellen in eenvoudig te begrijpen taal, zoals:

Misschien verkeer je niet in een positie om het why-statement van een organisatie te herschrijven (alhoewel dat een geweldige oefening is om te doen). Maar je verkeert waarschijnlijk wel in een positie om het doel van een team dat je leidt te herformuleren — bij voorkeur in samenwerking met je teamleden. Hier zijn wat tips:

  1. Hou het kort en memorabel
    Het voorbeeld op de pagina hiernaast is 48 woorden lang en iets om meteen te vergeten. De herschreven versie hierboven is 15 woorden lang en gemakkelijk te onthouden. Why-statements zijn alleen zinvol als mensen ze onthouden.
  2. Communiceer zowel het ‘waarom’ als het ‘wat’
    Het eerste voorbeeld communiceert niets over wat het bedrijf doet — of waarom. De herschreven versie communiceert precies wat het bedrijf doet, en dit maakt het waarom (why) overduidelijk.
  3. Verwoord het hogere doel
    In het eerste voorbeeld ontbreekt een dat verdergaat dan ‘toegewijd aan klanten’. De herschreven versie daarentegen vormt
    een leidraad met het hogere doel van ‘lijden verzachten’.
  4. Schrijf in de derde persoon
    Het eerste voorbeeld is geschreven in eerste persoon: Elke zin begint ofwel met ‘we’ of met ‘ons’. Maar een why-statement
    gaat niet over jouw team — het gaat over wat jouw team doet voor anderen. Schrijf het in de derde persoon (alles, behalve ik, wij of jij/u).

Kort samengevat:

Betekenisvolle whystatements vermijden jargon en ambigu taalgebruik. Ze vertellen de wereld beknopt wat een team doet en waarom het belangrijk is. Ze verwoorden een hoger doel en dienen anderen, in plaats van zichzelf. Een why-statement is, uiteraard, alleen betekenisvol als de organisatie er trouw aan blijft.

Doen: Stel het why-statement van je team op

Stel het why-statement van je eigen team op in het kader hieronder. Hou het kort — 15 woorden of minder is een goede vuistregel. Hou daarbij de bovenstaande vier richtlijnen in gedachten.

Alternatieve oefening:
Schrijf het mission statement of doel van jouw organisatie in het kader hieronder. In hoeverre voldoet het aan de richtlijnen? Als de hoogste baas in jouw organisatie jou zou vragen een nieuw mission statement of doel te creëren, wat zou je dan schrijven?

Bron: Businessmodellen voor teams

Door: Timothy Clark en Bruce Hazen

Reageer op dit artikel