artikel

Echt luisteren is een kunst

Persoonlijke groei

Werknemers willen graag ‘gehoord’ worden. Managers doen hun best, maar ze zijn vooral goed in analytisch luisteren en maken daardoor niet echt contact met hun medewerkers. En dat beseffen ze zelf niet, zo blijkt uit onderzoek.

Echt luisteren is een kunst

Het merendeel van de leidinggevenden vindt dat ze goed horen wat de medewerkers zeggen en prima aanvoelen welke emoties er spelen en deze ook aanvaarden. Maar als er uiteindelijk een beslissing moet worden genomen, laat zestig procent zich leiden door slechts één dominante stem: die van beheersing en controle.

Integratief luisteren

Veel medewerkers zien daardoor weinig of niets terug van hun inbreng en ervaren dat als slecht luisteren van de manager. Het is dus hoog tijd voor een nieuwe manier van communiceren: integratief luisteren’, waarbij manager én medewerker hun overwegingen uitspreken en samen op zoek gaan naar de integratie daarvan.

(Bron:  Management Scope)

Boekentips:

Reageer op dit artikel